Alla barn och elever har rätt att lära och utvecklas i en trygg miljö och att bemötas med respekt. Därför är det viktigt att arbeta förebyggande mot kränkande behandling.
Enligt skollagen ska förskollärare anmäla när barn slår, sparkar eller säger nedsättande ord till varandra, och en utredning om kränkande behandling göras. Vi ska inte värdera allvaret i incidenten före anmälan. Alla som arbetar i förskolan vet att denna uppmaning är orimlig, skriver förskolläraren Elin Larsson.
Hot skickade till mejlen, smygfilmning i klassrummet och exponering på sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, enligt en ny studie från Malmö universitet.
Under tisdagen så öppnar Lilla Sätraskolan i Gävle efter julledigheten. Från oppositionen har krav kommit om att personalen på skolan som utreds för misstänkta kränkningar, borde arbetsbefrias i väntan på att utredningen blir klar.
Volgsjö skola i Vilhelmina är en av åtta pilotskolor i landet som deltar i ett projekt där Artificiell intelligens, AI, ska bekämpa mobbning i skolan. "Genom projektet kan vi utveckla vårt arbete mot mobbning och kränkningar", säger kvalitetsledaren Lena Olofsson.
SVT Nyheter Gävleborg har berättat om hur tidigare personal på en anpassad skola i Gävle slagit larm om kränkningar mot barn. Oppositionen är kritiska till att de inte fick kännedom om missförhållandena innan SVT:s publiceringar.
En pojke hålls fast vid ett träd och får en sko gnuggad i ansiktet. En lärare blir slagen när hen avbryter en strypattack i klassrummet. Sydsvenskans granskning av kränkningsanmälningar från tre skånska mellanstadieskolor visar hur våldet sätter sin prägel på barnens vardag.
Barn som låses ute i kylan och spänns fast med livrem. Så beskriver tidigare anställda en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar. "Jag är chockad, det går mot allt jag tänker och tror på", säger rektorn Kristina Hjertberg.
Efter anklagelser om kränkande behandling mot barn med intellektuell funktionsnedsättning på en skola i Gävle kommenterar Riksförbundet FUB händelserna. "Barnen behöver trygghet för att kunna lära sig", säger Clara Larsson Forsberg, FUB Gävle.
Skamvrå, utelåsning, uteblivna måltider och fastspänning med livrem. Detta beskriver tidigare anställda på en skola i Gävle är bestraffningsmetoder som används mot barn med intellektuell funktionsnedsättning.
Både elevers och lärares trygghet måste sättas i första rummet för att svensk skola ska få höga kunskapspoäng, skriver Maja Frankel och Magnus Loftsson från organisationen Friends.
Fyra före detta anställda på en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar vittnar om hur barnen fick gå utan mat, låstes ute i kylan och fick sitta på en straffbänk om de bröt mot reglerna.