Enligt Pisa-undersökningen sjunker skolelevernas kunskaper i matematik. Samtidigt lämnar svenska kommuner lärarna i sticket, och ger dem inte tillräcklig fortbildning.
Startskottet har gått för Matematikbiennalen. Omkring 2 000 matematiklärare från förskola till högskola samlas för andra gången i Umeå. "Eftersom vi är även är europeisk kulturhuvudstad så vill vi i år lyfta att det finns så väldigt mycket matematik inom kulturen", säger Catarina Rudälv.
Lärarnas Riksförbund har genomfört en webbenkät som 2200 lärare i matematik har svarat på. Undersökningen berör några av de statliga fortbildningsreformer som genomförts för att lyfta lärarnas undervisning. Vi har frågat lärarna hur de upplevt dessa satsningar, samt hur de upplever huvudmännens satsningar på fortbildning i matematikämnet.
Åtta av tio lärare som deltagit i Mattelyftet anser att satsningen leder till bättre undervisning. Det visar en undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort. Lärarna uppger också att de två viktigaste åtgärderna för bättre resultat i matematik är mindre undervisningsgrupper och mer specialpedagogiska insatser.
Åtta av tio lärare som har deltagit i någon av de två statliga matematiksatsningarna tror att innehållet kan bidra till att vända den negativa utvecklingen hos svenska elever. Det visar en undersökning från Lärarnas Riksförbund.
I år arrangeras Matematikbiennalen i Umeå och det är ett digert program som väntar besökarna. Sannolikhetslära i de lägre årskurserna och stöd vid nationella prov är några av programpunkterna.
Det går att lyfta svenska elevers mattekunskaper, visar mattelyftet i Umeå. Om resultaten i Umeå skulle överföras till riket som helhet, skulle Sverige avancera från 26:e plats i Pisa-rankingen till andra plats, konstaterar Torulf Palm vid Umeå universitet.
Matematikkunskaperna sjunker. Det syns i Pisa-undersökningen – och bland nya studenter på Chalmers och KTH. Experter som Skolvärlden har talat med pekar ut 1990-talets laissez-faire-inspirerade skolpolitik och en bristande skolmatematik som orsaker.