Svenska skolelever är dåliga på matte. Undervisningen håller inte måttet. Men lärare drömmer om trams och dikter, skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Medan världen blir alltmer AI-genial rasar svenska elevers mattekunskaper. Det är ohållbart om vi vill behålla vårt välstånd, skriver Expressens Ledarredaktion.
Idag lägger Svenskt Näringsliv fram sina förslag inför den nya STEM-strategi som presenteras senare i höst. Vi har inte råd med innehållslösa och oprecisa politiska strategier. Därför föreslår vi nya nationella utvärderingsbara förbättringsmål samt flera genomgripande reformer skriver Karin Johansson och Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv.
Det är en klen tröst att lärarbristen och utmaningen när det gäller att höja kunskapsnivåerna inom matte, naturvetenskap och läsning är ett generellt problem för den rika världen, skriver Ulla Hamilton i krönika.
Bildämnet arbetar ofta ämnesövergripande med ämnen som svenska, historia och samhällskunskap – men sällan med matematik. Det vill bild- och medieläraren Terrie Warren ändra på. – Jag tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.
Våren 2024 lämnade 16 000 elever nian med underkända betyg i matematik. Forskarna Linda Ahl och Ola Helenius ser orsaker i läroplaner som saknar vetenskaplig grund.
Sverige får snart en så kallad STEM-strategi för att skolan ska fokusera mer på matematik och NO-ämnen. Bland jämförbara länder är vi sent ute. ”Vi är otroligt beroende av att utbildningssystemet i Sverige fungerar”, säger Petter Bedoire, teknikchef på SAAB.
Elevernas kunskaper och resultat i STEM-ämnena behöver öka, det är alla överens om. Men hur ska det gå till? Se Svenskt Näringslivs seminarium (webb-TV)
Hallå Karin Husa, speciallärare på Öknaskolans Naturbruksgymnasium. Du har deltagit på Skolportens konferens om matematiksvårigheter. Vad fick du med dig?
Flickornas betyg rasar i matematik. För första gången på tio år har flickorna lägre genomsnittlig betygspoäng än pojkarna, visar nya siffror från Skolverket. "Erbjud en mer varierad undervisning", säger Bodil Lövgren, Sveriges matematiklärarförening.
Ett lärande som blir konkret, mer aktiva elever och bättre koncentration – fördelarna med utomhuspedagogik är många. Läraren Malin Gustavsson på Blackebergsskolan i Bromma flyttar ut klassrummet året om.