Sex tonårskillar sitter sida vid sida och flyttar små gula plastkoner mellan tre rutor, ivrigt diskuterande. "Jag sökte utmaningar, därför började jag här", säger Otto Skogman.
Lundaelever gjorde nästan rent hus i helgens nationella final av högstadiets matematiktävling, ordnad av Danderyds gymnasium. Vann gjorde Björn Magnusson från Tunaskolan i Lund som fick alla rätt.
Allt ansvar kan inte läggas på lärarna. Det behövs forskningsbaserade läromedel om trenden med sjunkande matematikresultat ska vända, anser Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik.
Pisa-undersökningarna har lärt oss att svenska skolelever presterar allt sämre. Samma försämring syns också bland de yngre vuxna. Och kunskapsluckor från grundskolan tycks inte kunna repareras genom fortbildning på jobbet, visar en ny forskningsrapport.
Meningslös och alltför svår matematik riskerar att fördärva ungas liv. Skolan borde fokusera på den vardagsmatte alla behöver och inget annat, skriver Per-Acke Orstadius, pensionerad lärare och skoldebattör.
Jana Madjarova, professor i matematik, skriver om vikten av att lyfta fram unga med fallenhet för matematik och hur tävlingen Matte-SM kan bidra till att lyfta fram den potiential många deltagare har.
Den senaste Pisa-rapporten visar att Sverige tillhör de lägst presterande skolorna i Europa i matematik. Tjänsten Matematikvideo.se, som idag nylanserar sin omfattande webbsajt, säger sig vara den lösning som svenska elever och skolor behöver.
Beppe Singer gick ut skolan som ”IG-barn”, med matte som sin värsta fiende. Komvux blev vändpunkten. Efter fem år som lärare i matematik och programledare för SVT:s Hjärnkontoret reser han nu runt i skolvärlden med en vädjan.
De valde ut den klass i Wieselgrensskolan som hade sämst matteresultat och vände lektionen uppochner. Läxan blev att titta på en inspelad instruktionsfilm, lektionen ägnades åt diskussioner och stöd. På ett år ökade andelen godkända i matematik från 58 till 93 procent.
Mats Alvesson verkar inte förstå skolans verklighet, och hans förslag om att exempelvis låta matematiklärare undervisa mer och ”trötta” lärare ha färre lektioner är kontraproduktiva, skriver matematikläraren Mikael Jacobsson.