Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Matematik"

Visar sida 52 av 70

Nyhetskategorier

Mattematchen för grundskolor börjar idag!

2015-02-25
Idag börjar Mattematchen i de svenska grundskolorna, en mattetävling som ska vara igång hela våren. Målet med tävlingen är att öka barnens motivation för att lära sig matematik i skolan. Mattematchen är en lekfull tävling där alla deltagare får gratis tillgång till ett digitalt inlärningsverktyg och tävlar om fantastiska priser genom att spela.
Nyhetskategorier

UR: Lärarrummet – Räddaren i mattenöden

2015-02-20
Anna Ekelin är IT-konsulten som sadlade om och blev stödlärare i matte. 2015 går hon i pension från sitt dagtidsjobb på en gymnasieskola i Stockholm. Men hon tänker fortsätta att erbjuda gratis mattehjälp till gymnasie- och grundskoleelever som inte får den hjälp de behöver av skolan. Hon ser det som sitt kall.
Nyhetskategorier

Mattekunskaper sjunker dramatiskt

2015-02-19
För tio år sedan, 2005, hade 10 procent av eleverna i åk 1 på gymnasiet icke godkänt betyg i matte. I år har andelen icke godkända elever ökat till ungefär 40 procent. Vad kan det bero på? Är det lärarna som behöver ändra undervisningen eller har eleverna blivit latare?
Nyhetskategorier

Elevernas bakgrund blir resurs i matten

2015-02-06
Hur man benämner tid, vilka mått som används. Matematiken ser inte exakt likadan ut i hela världen. Det kan ställa till det i matematikundervisningen för barn med rötter i en annan kultur än den svenska, om läraren inte är medveten om hur kulturstyrd matematiken är.
Nyhetskategorier

Mindre egen räkning ska lyfta matten

2015-02-05
Ge lärarna mer tid att diskutera matematik, låt eleverna lösa problem istället för att jobba själva i boken och ta fram läromedel som ger läraren stöd. Det är åtgärder för att lyfta matematiken som Vetenskapsrådet pekar på i en kartläggning.
Nyhetskategorier

Här utmanas matten

2015-02-02
Antag att du har elever, en grupp lärare och ett ämne där kunskaperna faller. Addera 650 miljoner, ett fortbildningsmaterial och en stor vilja att utveckla undervisningen. Om det är en fungerande formel för att lösa matematikämnets utmaningar återstår att se. Men på Sjölins gymnasium drar lärarna sitt strå till stacken.
151525370