Hur har det gått med matematiksatsningen som Uppsala kommun har genomfört? Vilken hjälp har skolorna fått? Vilka vinster och svårigheter har man upptäckt?
Skolverkets läsa-skriva-räkna-garanti får massiv kritik i Grundskollärarens stora granskning. Nu meddelar skolminister Lotta Edholm att stödmaterialet i garantin ska ”göras om i grunden”.
Fler elever kommer slussas igenom systemet utan att kunna läsa och skriva ordentligt och detta görs med nationella provet i ryggen, skriver Sara Bruun i en krönika.
Skolan utbildar okunniga ordbajsare som växer upp, börjar jobba på Skolverket och dränker lärarna i ovetenskaplig dynga, skriver Hanif Bali på ledarplats.
Efter kritiken – Skolverket får bakläxa när regeringen nu tvingar myndigheten att se över sitt testmaterial i läsa-skriva-räkna-garantin. Men Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, menar att regeringens uppdrag är för vagt formulerat.
Får dagens lärarstudenter tillräcklig undervisning i hur man lär barn att läsa? Absolut inte, enligt lärarstudenten Aron Ihse Trägårdh. "Jag har aldrig träffat någon som tycker det. Många saknar verktyg när de möter sin första klass", säger han.
Många gymnasieelever kan inte stava. Och att högstadieelever saknar grundkunskaper i matematik är numera vanligt. Matematikläraren Anna Persson och historieläraren William Malmsten tycker att man borde satsa mycket mer på grundläggande kunskaper i lägre åldrar.
Tidskrävande, låg träffsäkerhet och ingen garanti för att tidiga stödinsatser faktiskt sätts in för de elever som inte klarar testen. Nu larmar både lärare och forskare om att läsa-skriva- räkna-garantin som infördes 2019 stjälper mer än den hjälper.
Triangeltänder på ett par hajtofflor och en fyrkantig portal i Minecraft. Barnen i Norrgårdens förskola vet att former inte bara finns i Mattetrollets låda – utan precis överallt.
Dansa en kvadrat, sjunga i olika tempon eller skapa bajskorvar i olika storlekar. Matematik och estetiska lärprocesser är en självklar kombination för Maria Ripemo i Duvkullans förskola i Karlstad.
Experimentell matematik, oro i klassrummet och brist på läxor gör att eleverna presterar sämre i Pisa-undersökningen, visar en ny analys av skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren. ”Det är uppenbart att vi har sett ett absolut kunskapsfall”, säger han.