Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap vid Linköpings universitet som har doktorerat på svenska arbetsmarknadskonflikter under efterkrigstiden, säger att det finns inte en susning att lärarna ska få 10 000 kronor i högre lön på evigheter.
"Jag tror inte att vi har förändrat världen, men vi kanske lyckats så något frö på något ställe", säger Philip Dante efter att ha lämnat in de drygt 30 000 namnunderskrifterna till Sveriges kommuner och landsting (SKL).
I dag lämnar företrädare för Läraruppropet in över 31 000 namnunderskrifter från lärare runt om i landet, till arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL. Det är en del av löneuppropet för att höja lärarnas löner och Lärarförbundet stödjer initiativet.
Lärarförbundet i Jönköping lämnade över cirka 2500 namnunderskrifter från lärare i Jönköpings kommun som tycker att de är värda en bättre lön än den de har idag. Satsningen är en del i det nationella löneuppropet.
Lärarförbundet fortsätter att efterlysa högre lärarlöner. Avtalsförhandlingarna är intensiva och flera öppna brev riktas nu till kommunpolitiker som kan göra skillnad.
Arbetsgivarna prioriterar inte lärarlönerna på grundskolan och gymnasiet. Det är oroväckande för såväl dagens som framtidens skola, skriver Mette Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, och Ragnar Sjölander ordförande för Lärarnas Riksförbund Stockholm, i en debattartikel.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) fortsätter med sitt diktat att bara de bästa lärarna ska ha bättre lön, något vi starkt ifrågasätter, skriver Freddy Gri, ordförande Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening (LR Stud), i en debattartikel.
Politikerna vill satsa på lärarna, men i verkligheten drabbas lärare i grundskolan och gymnasiet av reallönesänkning, visar nya siffror. Det skriver Metta Fjelkner och Gunnar Valinder, Lärarnas Riksförbund.
Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm lovade högre löner till lärarna. Men i fjol sjönk Stockholmslärarnas reallöner. Några extrapengar har inte skjutits till för att få upp lönerna.
Löneutveckling är ett av många sätt att locka fler att bli lärare, skriver Ingela Gardner Sundström, ordförande för förhandlingsdelegationen, SKL och Maria Stockhaus, ordförande i beredningen för utbildningsfrågor, SKL, i en debattartikel.