Småskollärarinnan Brita Andersson hade en egen metod att hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter, något hon själv också hade. Under 40 år kämpade Lerbo-Brita för att myndigheter och skolvärlden skulle anamma hennes läsmetod ”Ett steg i taget”. "Hennes metodik var att det alltid skulle vara roligt och enkelt", säger barnbarnet Elisabet Thorp om sin mormor…
Sedan den 1 juli 2019 gäller bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser. Syftet med garantin är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt och att stödet utformas efter varje elevs behov. Rätt stöd i rätt tid!
Based on the reading records of more than 7.6 million students—who read more than 271 million books during the last school year—the new 2020 report explores which books students read most, how that reading practice impacts achievement, and what you can do to maximize growth. (pdf)
De nya kursplanerna hotar drabba elever med läs- och skrivsvårigheter hårt i framtiden. Det slår en rad olika professorer fast och riktar skarp kritik mot Skolverket. "Det kan bli ett stort problem i förlängningen", säger Ulrika Wolff, professor i pedagogik.
Elever som behöver extra stöd i i skolan får hjälp av en lurvig, fyrbent medhjälpare. Flera barn på Krusboda skola i Tyresö har blivit bättre på läsning sedan skolhunden Izzy blev en del i undervisningen.
Att kunna skriva för hand har betydelse för lärandet, visar studier. Gymnasieläraren Filippa Mannerheim varnar för att elever stavar och skriver sämre på grund av att de inte lärt sig handskrift.
Förra veckan fick Vattentornets förskola ett eget minibibliotek. Förhoppningen är att det ska bidra till att öka något som under lång tid minskat i hemmen, nämligen läsning för barn.
På Adolfsbergsskolan i Örebro arbetar man aktivt med att öka intresset för bokläsning bland barnen. Enligt skolbibliotekarien Antonia Simonovic går det att nå snabba resultat med enkla åtgärder. "Det handlar om att uppmuntra barnen på ett positivt sätt", säger hon.