Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtalsgrupper väcker han deras intresse. Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi tar helt enkelt och hoppar ner i ett underland och läser så det står härliga till. Det är inte frånvänt. Det är bara ett annat sätt att tackla världen, skriver läraren Anne-Marie Körling.
Det haglar rapporter och vittnesmål om läskrisen bland unga och i skolan. Men på en liten högstadieskola i Stockholm läser eleverna som aldrig förr. "För mig är det obegripligt att inte andra skolor arbetar på liknande sätt", säger svenskläraren Hanna Forsberg.
Kom ihåg att läsning aldrig får reduceras till ett avbockningsbart mål utan måste få vara grunden för skolan – det som genomsyrar allt vi gör, skriver svenskläraren Karin Herlitz och ger sex konkreta tips för hur vi skapar läsande skolor.
Andelen elever som inte klarar övergången från lågstadiet till de högre årskurserna växer. Anledningen är att de läser för dåligt, vilket senare försvårar deras inträde på arbetsmarknaden. ”Vi måste våga ta diskussionen att inte flytta upp de som inte klarar läsningen”, säger specialläraren Inger Fridolfsson.
Näringslivet skolforum presenterar tre nya studier som ställer tuffa frågor om läs- och skrivundervisningen i svensk grundskola. Tillsammans pekar de också mot verkliga lösningar på den svenska läskrisen. Medverkar gör bland annat Linda Fälth, professor i pedagogik, Inger Fridolfsson, speciallärare, och Ann-Marie Begler, tidigare generaldirektör på Skolinspektionen. (webb-tv)
Ett studiebesök på ett terrarium, ett angeläget glasstest eller en undersökning av ett dataspel. Lågstadieeleverna på Möllevångsskolan har ingått i redaktionen för Minibladet och fått skriva helt utifrån sina intressen.
Snart är det dags för ett efterlängtat läslov igen. Varför är det viktigt att barn och unga läser? Och hur kan man öka deras läslust? Här berättar de som sammanställt Skolinspektionens rapport om läsfrämjande arbete varför det är så viktigt med just läsning och hur skolorna kan arbeta för att främja läsningen.
På Ålstensskolan läser alla årskurser skönlitteratur kopplat till ett gemensamt tema. ”Eleverna blir medvetna och börjar fundera tillsammans, men de kan också öka sitt ordförråd. Man får så mycket på köpet!”, säger förstelärare Jessica Fidani Kemmler.
Hur väcker vi barnens lust att lära sig läsa? Frågan är felställd, menar författaren och skoldebattören Jenny Maria Nilsson: "Lust är en skör egenskap att bygga inlärning på. Bättre är studieteknik och att det i klassrummet finns en genomtänkt inlärningsprocess som kan fånga upp varje barn".