Unga pojkars allt sämre skolresultat är alarmerade och Socialdemokraterna föreslår nu att Skolverket får ett tydligt uppdrag att föreslå åtgärder som ska vända trenden.
Målet om en jämställd utbildning är inte uppnått. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter och villkor i skolan trots politiska ambitioner och en omfattande styrning av skolans jämställdhetsuppdrag. (pdf)
Skillnader i lärande och hälsa mellan flickor och pojkar förstärks av hur skolan styrs, organiseras och fungerar. De senaste årtiondenas reformer har hindrat möjligheten att arbeta för en jämställd utbildning, visar en ny rapport.
Svensk skola är en katastrof. Fallande skolresultat, sjunkande läsförmåga, studenter som på universitetsnivå inte kan förstå text - sammantaget är detta ett recept på en stundade nationalekonomisk katastrof. Det skriver Catta Neuding, , programledare i Axess TV och tidigare teaterchef.
Bakom den grå statistiken om gymnasiebehörighet som VF publicerade igår, gömmer sig en ännu mörkare verklighet. I alla fall för killarna. Det skriver Susanne Sjöstedt på ledarplats.
Fokuset på utanförskapsområden i storstäder riskerar att skymma glesbygdsskolornas utmaningar och behov av stöd. Det är förödande för nyindustrialiseringen, skriver Berättarministeriets Dilsa Demirbag-Sten och Claes Nordmark (S).
Den svenska skolan inte längre är en skola för alla. Det finns alltför stora skillnader mellan skolorna och de förmår inte att kompensera för elevers skilda förutsättningar. Elevernas socioekonomiska bakgrund har blivit allt viktigare för resultaten, skriver Emma Wange på ledarplats.
En granskning från Skolverket visar utbildningsnivån på små bruksorter fortsätter att vara låg. Och att skolor väljer att inte göra något åt det.Så ska Mogaskolan i Svenljunga ändra på det.
Skolan är tudelad. Det är en tickande bomb. Släpp in disciplin i undervisningen igen – för att rädda eleverna, skriver Katharine Birbalsingh, rektor för Michaela community school i London.
Resultatet från granskningen visar på stora kvalitetsbrister. Samtliga granskade skolor har bedömts behöva utveckla sitt arbete. Det är viktigt att just de skolor som har svårare förutsättningar är medvetna om detta och anpassar verksamheten utifrån de lokala behoven. (pdf)
Det finns betydande skillnader mellan skolor beroende på var i landet de ligger. Skolor i kommuner med låg utbildningsnivå har ett viktigt uppdrag i att stärka elevernas tillit till den egna förmågan och ge dem en bred bild av möjliga studie- och yrkesval.