Hallå där, Peter Bragner, som varit vikarie, lärare, rektor och grundskolechef, och som sedan höstterminen 2023 är grundskoledirektör i Stockholms stad.
Ett barns bostadsadress ska inte påverka dess tillgång till resurser. Men i dag, när många kommuner tvingas skära i skolbudgeten riskeras många barns likvärdighet. Det är dags att vi ser över situationen, skriver Aiman Jihar och Marit Sahlström, Magelungen.
I december presenterades OECD:s Pisa-undersökning. Med få undantag tappar alla länder jämfört med Pisa 2018. Sverige tappar rejält och trenden med en avtagande likvärdighet i svensk skola bekräftas tyvärr återigen, skriver Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Ronnebys lyckade studiehandledningsprojekt har spridit sig till 50 olika kommuner. Men projektledaren, Henrik Lövgren, vill att det ska bli fler. Flera skolor kan bryta mot skollagen men projektet kan vara lösningen.
Kvaliteten på de svenska förskolorna varierar, pekar olika undersökningar på. Därför inleder Riksrevisionen nu en granskning som ska ta reda på om tillräckligt arbete görs för en likvärdig förskola – myndighetens första granskning av skolformen.
Det behövs ingen utredning som talar om varför Sverige har dåliga skolresultat. Under de senaste åren har det publicerats en mängd rapporter, utredningar och expertutlåtanden som säger samma sak: Skolans problem är att den är ojämlik, skriver DN på ledarplats.
Sverige presterar mycket bra i Pisa om man räknar bort invandringens effekter. Inför sommarskola i lågstadiet för dem som har svårt att räkna, läsa, skriva – och prata svenska, skriver Kajsa Dovstad på ledarplats.
Plötsligt var det inte lärarens uppdrag som var det viktiga utan lokaldemokrati, föräldrainflytande, marknad och målstyrning, frihet att välja skola och frihet för företag att tjäna pengar, skriver skolexperten Per Kornhall.
Ökad skillnad mellan lågpresterande och högpresterande matteelever är det mest oroande med Pisaresultaten, anser Per Berggren, ordförande i Sveriges Matematiklärarförening.