Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Likvärdig skola"

Visar sida 25 av 136

Ändring i läroplaner ska göra betygssättningen mer likvärdig

2022-04-13
För att öka likvärdigheten och skapa bättre förutsättningar för lärare och elever har regeringen beslutat om läroplansändringar som rör riktlinjerna för betygssättning. De riktlinjer som finns i dag har enligt Betygsutredningens kartläggning tolkats olika och bedöms bidra till ökad stress hos såväl lärare som elever.

Eableringsstopp för fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inriktning föreslås

2022-04-12
I en promemoria som Utbildningsdepartementet nu skickar ut på remiss föreslås ett etableringsstopp för nya skolor och fritidshem med konfessionell inriktning. Syftet med förslaget är bland annat att stärka en likvärdig utbildning och motverka religiös påverkan i skolan.

Gapet ökar mellan skolor i utsatta och välbärgade områden

2022-04-07
Under sju år har andelen behöriga lärare minskat i landets mest utsatta områden, och ligger nu på 62 procent. I de mest välbeställda områdena däremot, är andelen betydligt högre, 78 procent, och skillnaderna mellan områdena har ökat under åren. Det visar en kartläggning som Ekot gjort, med hjälp av siffror från Skolverket och SCB.

"L:s tondöva försvar av den ojämlika skolan blir partiets död"

2022-04-07
Liberalerna Nyamko Sabuni, Robert Hannah och Axel Darvik rasar över att friskolesystemet och skolpengen ska ses över för ökad likvärdighet, och menar att bara aggressiva skoldebattörer på vänsterkanten” kan vara glada för en sådan politik. Trots att det råder en bred samsyn om detta, skriver Malin Lernfelt (L).

Stora skillnader i skolkvalitet – en geografisk kartläggning av förädlingsvärden i matematik

2022-04-05
I denna studie analyserar skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren svenska elevers resultat på det nationella provet i matematik i årskurs nio, år 2019. Studien visar bland annat på mycket betydande kvalitetsskillnader mellan svenska skolor. Elevens förutsättningar spelar stor roll för resultaten, men skolans kvalitet gör skillnad. (pdf)
1242526136