I syfte att öka likvärdigheten för barns och elevers läsutveckling har Örebro kommun slutit ett avtal med det digitala verktyget LegiLexi. Både Adolfsbergsskolan och Brickebackens skola är mycket positiva till verktyget som ger en helhetsbild över elevernas läsutveckling. På förvaltningsnivå finns även stöd att tillgå för de skolor som ej kommit igång än.
Täbymoderaterna ignorerar den slutsats som all forskning är enig om, nämligen att det som främst påverkar elevernas resultat är om föräldrarna har eftergymnasial utbildning eller inte. Det skriver Linnea Lindquist, fristående skoldebattör, i en slutreplik.
Regeringen genomför en satsning på en halv miljard om året på fysiska läromedel. Positivt att satsa på läsningen, menar Sveriges Skolledare – men mer måste göras för skolan.
Disadvantaged children are suffering “geographic exclusion” from England’s best state schools because they cannot afford to live near those with the best exam results, according to new research published by the University of Bristol.
Ett gemensamt skolval skulle öka både likvärdigheten och valfriheten i skolsystemet. Det skriver Linnea Lindquist, fristående skoldebattör, i en slutreplik.
A quarter of England's state grammar schools still let in hardly any poorer children, despite most trying to improve their admissions policies, according to BBC analysis.
Barn som bor i utsatta områden startar inte bara ofta sitt liv i uppförsbacke. De går även i sämre skolor och förskolor, och hamnar ännu mer efter, skriver DN på ledarplats.
Riksrevisionens granskning av likvärdig betygssättning får regeringen att tillsätta ytterligare en utredning – tre år efter betygsutredaren Jörgen Tholin granskat samma sak.
Rektor Linnea Lindquist ger handfasta råd och tips om kompensatoriska arbetssätt i sin nya bok ”Att vända en skola”. Samtidigt uppmanar hon Sveriges rektorer att stå på sig i sin yrkesroll och utkräva ansvaret av politikerna eftersom de ger förutsättningarna för skolan.
Skolan har stora utmaningar med bristande likvärdighet i betygssättningen och därför kommer regeringen att tillsätta en utredning. Det framkommer av en skrivelse som regeringen har beslutat om och som lämnats över till riksdagen.
Om vi börjar fördela resurser utifrån elevernas resultat i stället för utifrån elevernas behov betyder det att de elever som inte kan läsa eller skriva inte kommer få den hjälp de behöver, skriver skoldebattören Linnea Lindquist i en krönika.