Om förortsskolor läggs ned kommer ”problemeleverna” att slussas vidare till den skola som för tillfället har den lägsta intagningspoängen. Genast börjar då elever med bra betyg söka sig därifrån och en negativ spiral har tagit sin början. Därför är Kristdemokraternas resonemang i en artikel på Brännpunkt alltför förenklat, skriver flera gymnasielärare i en replik.
Göteborgs kommunen måste blir bättre på att kompensera för att elever har olika bakgrund. Det menar Robert Hammarstrand (S), ordförande i utbildningsnämnden.
Den svenska skolan måste lära av Finland. Vi är snart tillbaka i 40-talet om inget görs för att stoppa segregationen, enligt Emma Leijnses bok "Godkänt? En reportagebok om den svenska skolan".
Nu börjar skolhösten. Återigen skiktas eleverna efter inkomst och klass. Kajsa Ekis Ekman har läst Emma Leijnses insiktsfulla reportagebok ”Godkänt? En reportagebok om den svenska skolan”.
Elevers resultat och ersättning till skolor bör hänga ihop. Dessutom bör dåliga skolor stängas, skriver Annika Eclund, Kristdemokraternas talesperson i skolfrågor, i en debattartikel.
Om demokratin skall fungera på sikt måste alla våra skolor leva upp till grundläggande krav på hälsofrämjande miljöer och lärande, skriver bland andra Kersti Björkqvist, skolsköterska vid ISG Gårdstensskolan.
Många lärare vill ha mer undervisningstid för att eleverna bättre ska nå målen och mängden tid för samma kurser skiljer sig mellan skolor. Det är en av slutsatserna i en rapport av Sveriges elevkårer och Lärarnas Riksförbund.
Emma Leijnse tar sig an den svenska skolan i en ny reportagebok. Det är inte någon entydig eländeshistoria, men den visar ändå en skola i stadig utförsbacke, skriver MarieLouise Samuelsson in en recension.
Sedan det fria skolvalet infördes har de svenska skolresultaten sjunkit. Vinstdrivna skolbolag som konkurrerar om eleverna leder till ökade skillnader mellan skolor, skriver skoldebattören Sten Svensson.
Skolverket presenterade nyligen en rapport där man varnar för minskad likvärdighet i den svenska skolan. Man menar att skolsegregeringen har tagit sig nya former, där det fria skolvalet både ger positiva och negativa effekter. Lyssna på paneldebatten med bland annat Sverker Härd, chef enheten för resultatsutvärdering, Skolverket!
Skolverket presenterade nyligen en rapport där man varnar för minskad likvärdighet i den svenska skolan. Man menar att skolsegregeringen har tagit sig nya former, där det fria skolvalet både ger positiva och negativa effekter. Se Timbros seminarium ”Kan alla skolor bli lika bra?”!