Ett större statligt ansvar för skolan. Det är en viktig fråga när Moderaterna tar fram en ny skolpolitik. En tanke som prövas är statligt anställda rektorer, men att fullt ut förstaliga skolan finns inte på agendan.
När staten satsar på skolan, går pengarna inte till de skolor som behöver dem mest. Nu vill utbildningsministern se till att statsbidragen delas ut mer efter behov.
Den förra regeringens satsning på förstelärare i utanförskapsområden har blivit en besvikelse på flera håll. I till exempel Malmö är det en enda skola, Rosengårdsskolan, som fått de extrapengar som det handlar om.
Statsbidragen går inte till de skolor som behöver dem mest. En ny granskning från Riksrevisionen visar att skolor med låga kunskapsresultat är sämre på att ta emot statsbidrag än skolor med höga kunskapsresultat. "Riksrevisionens granskning är en stark varningsklocka", säger Lärarnas Riksförbunds Bo Jansson.
Miljardsatsningarna på riktade statsbidrag till skolan har i lägst utsträckning gått till de skolor som bäst behöver dem, visar en granskning från Riksrevisionen.
Statliga bidrag riktade till skolor för att öka lärarnas kompetens och kvaliteten i undervisningen går inte till de skolor som bäst behöver pengarna. Det visar en rapport från Riksrevisionen. "Det är en svidande kritik mot politiken", säger utbildningsminister Gustav Fridolin.
Det är inte de skolor som bäst behöver pengarna som får den största delen av statsbidragen. Riksrevisionen säger efter en ny granskning att pengarna till skolsatsningar fördelas på ett orättvist sätt. Skolor med låga kunskapsresultat får mindre bidrag än skolor med bra resultat. Samtal med Margareta Åberg, riksrevisor.