I Uppsala kommun satsar man miljoner för att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Pengarna ska främst gå till skolor som i dag har de svagaste resultaten.
Om mindre än ett år är det tänkt att den nya skolorganisationen i Göteborg ska vara i gång. Förberedelserna pågår för fullt, och tanken med det hela är en kvalitetsmässigt mera jämlik förskola och skola, oberoende av vilken stadsdel eleverna bor i.
Vinstdrivande friskolor bidrar till segregationen och den allt större bristen på likvärdighet som är en viktig orsak till resultatförsämringarna i den svenska skolan, skriver Hans-Åke Scherp (V).
Många skolor har stora brister idag. Två saker krävs för att alla elever ska lyckas: varje skola måste ha rimliga förutsättningar och varje skola måste göra ett tillräckligt bra jobb. Skolans förutsättningar är främst en politisk fråga och ett politiskt ansvar. Hur skolan bedrivs är främst en professionsfråga och professionens ansvar, skriver Boel Vallgårda, utredare med…
På måndagen fick Sandeklevsskolan i Bergsjön besök av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP), som berömde skolan för att den förbättrat sina resultat de senaste åren.
Engelska skolans grundare anser att Lärarnas Riksförbund lånat ut sig till LO:s jämlikhetsdogm. Inget är mer felaktigt. Däremot anser jag att valfriheten och skolmarknaden måste regleras om för att passa målet om likvärdighet, skriver Åsa Fahlén, LR, i en replik.
LO, Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet ordnade nyligen en stor konferens om likvärdighet i skolan. Det hade varit önskvärt att all den kraft och energi som läggs på att förklara och bortförklara låga resultat på grund av elevernas bakgrund, istället läggs på att fokusera på höga kunskapsresultat, skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv.
En gång för inte så länge sedan var svensk skola också världsbäst på att verka kompensatoriskt. Så är det inte längre, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Inte i något annat land har marknadstänkandet i skolan fått samma genomslag som i Sverige. Den urholkade likvärdigheten hotar inte bara enskilda elevers möjligheter utan hela samhällsbygget, skriver Mats Wingborg på ledarplats.
Debatten om den svenska skolan får idag ännu ett vasst bidrag. Barbara och Hans Bergström (Internationella Engelska Skolan) markerar idag på DI debatt vad det handlar om, skriver Janerik Larsson på ledarplats.