Barn som inte har någon att leka med kan skämmas över det lika mycket som vuxna. Det berättar forskarna Helene Elvstrand och Lina Söderman Lago, som studerat hur utestängning och ensamhet bland barn på fritids ser ut.
Svenska skolgårdar krymper – och det saknas regler för hur stora de ska vara. Nu vill Boverket tvinga kommunerna att ge barn och elever en viss yta vid nybyggen av förskolor, skolor och fritidshem.
Hög ljudvolym på förskolan är ett arbetsmiljöproblem. Tre förskolor har testat material som ska göra leken tystare eller på annat sätt försöka dämpa ljudnivån i förskolan. Blev det någon skillnad?
Killar och tjejer får ha precis vilka kläder de vill. Och man leker med den man känner för den dagen. Det tycker barnen i Tunets förskola i Borlänge, som jobbat med jämställdhet som en del av barnrättsperspektivet.
En anställd på Nydalaskolan i Malmö spelade in en musikvideo med sina 11-åriga elever på skolan. I videon ses barnen kasta pengar, ”skjuta” med sina fingrar och använda nedsättande ord.
För barn är det livsviktigt att få leka – men så fort en vuxen är med så blir hen ansvarig för lekens innehåll. Det säger den kände barnläkaren Lars H Gustafsson. Han tycker att videon som gjorts på Nydalaskolan är problematisk.
Säkerhetskraven på lekplatser och skolgårdar överanvänds och skapar statiska miljöer där barn inte utmanas och får lära sig hantera risker. Det menar forskaren Märit Jansson, som menar att det kan få konsekvenser för barns hälsa.
Sedan Vaggeryds kommun blev ReMida-certifierade för några år sedan har de kommunala förskolorna minskat på leksakerna och kompletterat med mer ofärdigt material både från naturen och rest- och spillmaterial. "Vi jobbar för en giftfri förskola", berättar Viveca Åberg, förskollärare i Vaggeryd.
På Alvägens förskola i Eskilstuna fick man under förra veckan en första last med återbrukade prylar och leksaker från Retuna som nu ska användas i undervisningen.