För att utveckla svensk skola krävs tillit och förtroende för Sveriges förskolechefer och rektorer. Det menar Lars Flodin, ordförande i Sveriges Skolledarförbund.
Om rektorer inte lyckas med skolresultaten lämnas de i sticket av staten. Vi föreslår i stället en nationell satsning på ledarskapet i skolan, skriver Lars Flodin, Sveriges Skolledarförbund.
Marko Friman, biträdande rektor på Källmursskolan, blir ny rektor på gymnasiet Thoren Business School. Ett av skälen till att han lämnar den kommunala skolan är att han längtar tillbaka till friskolornas arbetssätt.
Kumla kommun mister ytterligare två av sina rektorer. Viktoria Holmgren, rektor för Kumlaby skolas årskurs 6–9, och Catharina Lindvall-Scharmer, Fylsta skola, är de senaste i raden av rektorer att sluta.
Skolinspektionen hävdar att det behövs mer dialog mellan rektorer och deras uppdragsgivare. Men problemet handlar inte om att det pratas för lite, utan att det finns för få rektorer i skolan.
Motstridiga krav och otillräckligt stöd gör uppdraget svårt, för att inte säga omöjligt. I stället för att utveckla världens bästa skola blir många rektorer administratörer och springsjasar. I dag är det 0,6 sökande per rektorstjänst.