Precis som Lärarförbundet välkomnar Moderaterna att näringslivet bidrar till att bredda skoldebatten. Rapporten bekräftar en av OECD:s huvudpoänger: att alla ansvarsnivåer skyller på alla och att ingen tar det ansvar den borde ta. Vi delar därför uppfattningen att vi måste börja med att förstärka en svag länk i skolan – styrningen och ledningen, skriver Camilla…
”Produkten” som kommer ur dagens skola är inte bra nog. Det tycker organisationen Svenskt Näringsliv som vill att skolan ska lära från näringslivets erfarenheter av ledarskap.
Ge rektorerna makt och ansvar så att de kan höja kompetensen i den svenska skolan, utropar ett antal direktörer från Näringslivets forskningsberedning på DN Debatt (2/12). Men att flytta över det privata näringslivets organisations- och ledningsformerna till skolan har vi prövat och det fungerar inte, skriver Nätverket för en likvärdig skola och Daniel Suhonen, Katalys.
Landets rektorer har ett otydligt mandat och en splittrad arbetssituation där pedagogiken ofta får stå tillbaka för administrativa uppgifter. Det var en slutsats som drogs av Näringslivets forskningsberedning förra året. Nu startar en ny granskning av rektors roll.
Ledarskapet är grundläggande för bättre kunskapsresultat i skolan, skriver en grupp näringslivspersoner på DN-debatt idag. Fredric Skälstad, skolpolitisk expert, konstaterar att ledarskap är ett område där det finns stor kunskap inom näringslivet.
Ge rektorerna makt och ansvar över sina skolor. Då kommer saker och ting att hända. Näringslivets forskningsberedning har kommit med sina rekommendationer för att lyfta ledarskapet i svenska skolan. Förslagen togs emot vid ett seminarium på Svenskt Näringsliv.
En bra skola kännetecknas av framförallt två saker: bra lärare och bra pedagogisk ledning. Trots detta har rektorernas roll och förutsättningar ofta hamnat i debattens kölvatten. Att som Näringslivets forskningsberedning föreslå stärka rektorsuppdraget (DN debatt 2/12) vore minst sagt välgörande, skriver Daniel Persson på ledarplats.
Näringslivets forskningsberedning har "identifierat några problem kring skolans ledarskap" och levererar förslag till åtgärder. Då artikeln är skriven av chefer, utifrån intervjuer med chefer får också chefer en framträdande roll i både problemformulering och problemlösning. Men detta rimmar dessvärre illa med vad forskningen har att säga på området, skriver två organisationsforskare.