Det är hög tid att granska hur mäktiga pedagoger i samklang med okunniga politiker har kört den svenska skolan i diket. Elever som har det rätta snacket får höga betyg. Det räcker helt enkelt inte längre med kunskap, skriver läraren och skoldebattören Isak Skogstad.
Abstrakta hemuppgifter där eleven själv ska forska fram svaret. Professor Åsa Wikfors menar att svåra skoluppgifter är en anledning till ökade klassklyftor i samhället. Reportage av Katarina Gunnarsson. Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, kommenterar. (webb-radio)
tureskolan i Boden inför läx- och provförbud hela april. Rektorn tror i stället på så kallad formativ bedömning, samtidigt som hon hänvisar till högstadieelevernas psykiska ohälsa. "Jag vill minska på stressen", säger Petronella Sirkka.
Skolverket tar till sig kritiken mot krångliga kursplaner och svårbegripliga hemläxor, som Ekot tidigare har rapporterat om. De nya kursplanerna kommer att lägga mer vikt på faktakunskap, lovar verket nu. Något som glädjer utbildningsminister Gustav Fridolin.
Ge skolan och lärarna tydliga mål och överlåt med fullt förtroende till de professionella lärarna att besluta om och i övrigt hantera läxorna i samråd med eleverna. Stärk basanslaget i stället för att skapa ett ansökningsförfarande. Vilken kvalitetsgaranti tänker sig regeringen ge för de organisationer som arbetar med läxhjälp på statliga medel? skriver debattören Åsa Morberg…
Efter kritiken mot krångliga kursplaner i skolan och svårbegripliga hemuppgifter säger nu Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson att han är självkritisk. Och det tar han med sig när Skolverket nu tar fram nya kursplaner.