Unga människor ska fångas av bokläsning, och dra nytta av det i hela livet. Det är meningen med ett projekt som nu drar igång inom Jämtlands Gymnasium.
Samtidigt som vi kliver in i kunskapssamhället förlorar studenterna, de som ska stå för kunskapen, förmågan att läsa och skriva, skriver Peter Kadhammar.
Pojkar ligger långt efter flickor i läsförståelse enligt internationella undersökningar. Men på Sätraskolan i Stockholm har användandet av lässtrategier lett till bättre resultat och fått fler att känna läslust, inte minst pojkarna.
Svenska elever har blivit allt sämre på att förstå vad de läser, men med hjälp av lässtrategier kan det bli bättre. Det menar aktörer bakom ”En läsande klass”. Nu till våren erbjuder de en studieplan gratis till alla skolor.
Under nästa år satsar Kulturrådet 15 miljoner kronor för att öka läskunnigheten i Sverige. I samarbete med bland annat Skolverket ska man ta fram ett handlingsprogram för pengarna, som ska användas till läsfrämjande insatser, samt att följa upp dessa.
Det behövs fler aktörer som arbetar med skolan när det gäller läsning – inte färre. Läsförståelse är avgörande för lärande inom andra områden, skriver Ann Katrin Agebäck, direktör för Centrum för Lättläst.
Många har svårt att läsa brev från myndigheter, liksom tidningar och böcker. Internerna Tony och Hussein har under hösten deltagit i ett projekt som fått dem att bli mer sugna på bokläsning.
Den svenska skolans kris syns inte i statistiska jämförelser. Inte heller går att utifrån sådana generaliseringar dra några mer avgörande slutsatser om vad den enskilde eleven verkligen lär sig på lektionerna. Det skriver Borås Tidning på ledarplats.