Lämna inte eleverna ensamma med en text. De behöver konkretisering och hjälp att förstå resonemang för att klara uppgifter och utveckla läsandet och skrivandet. Det säger svenskläraren Annika Sjödahl på tal om Skolinspektionens granskning.
Lärarna i grundskolan måste bli bättre på att ge eleverna stöd i svenska så att de kan utveckla sin läsförståelse och förmåga att skriva. Bara ett par skolor får godkänt efter en granskning av Skolinspektionen.
Läraren och författaren Mikhael Mikalides, Huddinge, har utsetts till årets inspiratör i offentlig sektor av Framtidsverket. Dessutom har hans senaste bok, ”Konsten att skriva dikter”, blivit utsedd till en av årets bästa barnböcker av Statens Kulturråd.
Läs sidan 222 till 246 och svara på frågorna på sidan 246! Det är förmodligen fortfarande en vanlig uppmaning i svenska klassrum. Men vet ni! Alla elever kan faktiskt inte läsa det som står i boken. Jag undervisar i matte och NO på högstadiet och upplever att det finns många som inte kan läsa de…
Petrus Dahlin och Mårten Sandén samtalar om svenska pojkars minskade läsförmåga. Båda författarna har som mission att skriva för alla de killar som riskerar att lämna skolan utan att kunna läsa.
Om mellanstadieeleverna själva får välja är Marie-Chantal Longs ”Den blomstertid nu kommer” årets bästa bok. "Riktigt häftigt", säger författaren om att tilldelas Barnens romanpris 2015.
Varje år har Hagabergs folkhögskola en litteraturvecka, för att uppmuntra studenterna till läsning i en tid då allt färre svenskar läser böcker till vardags.
Omtanke, nymoralism eller uttryck för ett samhälle där medborgaren blivit kund? På sistone har böcker som används i skolan ifrågasatts av föräldrar som reagerat på våldsamt eller sexuellt innehåll.
Det är en demokratisk fråga att den som inte kan läsa på annat sätt får tillgång till litteratur och berättelser. På ett rikt och nyanserat sätt ska de få hjälp och stöd, skriver Anne-Marie Körling, lärare, författare och Kulturrådets nya läsambassadör.