Biblioteket placerades i skolans mitt och en lärartjänst gjordes om till en bibliotekarietjänst. När två skolor med låga resultat slogs ihop valde rektorerna AnnChristin Karlsson och Maria Lindström att storsatsa på läsning.
Att undervisningen i läsförståelse kan förbättras är ingen hemlighet. Enligt forskaren Barbro Westlund är en lösning att prata om hur man tänker kring text i klassrummet.
Erik Blom, elevernas representant i Skolkommissionen, tror att kreativt läsande kan öka läsförståelsen. – LasseMaja engagerade mig, för att innehållet bjöd in till diskussion, säger han.
Läsa-skriva-räkna-garantin är ett viktigt steg på vägen mot tidigt stöd, det är politiker och dyslexiförbundet överens om. Men det hänger på lärarna och det stöd de får om garantin ska bli en framgång.
Undersökning efter undersökning visar att ungdomars läsförståelse i många hänseenden brister. Och läsningen minskar över lag hos Sveriges befolkning. Vad beror det på?
Fredric Karén och Gunilla Asker, chefredaktör respektive vd för Svenska Dagbladet har startat ett projekt för att bidra till att öka läs- och skrivförståelsen i grundskolan.
Många elever lämnas ofta att på egen hand förstå sakprosatexter, visar ny studie. Enligt forskaren borde lärarna istället hjälpa eleverna mer med texten – till exempel förklara begrepp eller ge mer bakgrundskunskap.
Undervisning i lässtrategier har stor effekt på svagare elever, men har ingen påvisbar effekt för redan duktiga läsare. Det visar ny forskning från Karlstads universitet.
Runt om i landets skolor försöker lärare ständigt hitta på kreativa projekt för att öka lästlust och inspirera elever att läsa och skriva. I Mälarhöjdens skola brukar man bland annat bjuda högstadieeleverna på ett författarbesök.
Världens starkaste björn kopplas till läroplanen och kan användas på lektioner – ska bidra till ökad läslust och lärande i lågstadieklasser. Bakom ligger två förstelärare.