Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel. Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
På Talldungeskolan i Kortedala påminns barnen om böcker överallt. Här finns både korridorsbibliotek och ett centralt placerat skolbibliotek. Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
Bristfällig undervisning kan vara en orsak till att antalet funktionella analfabeter tycks öka i Sverige – en annan är att fackspråket blivit betydligt mer, skriver Lena Lind Palicki i en krönika.
De 176 miljoner kronor som regeringen avsatte i budgeten förra året ska gå till barn i förskolan och elever i förskoleklass och lågstadiet.”Att stimulera läsning är otroligt viktigt men då behövs det också roliga böcker”, säger skolminister Lotta Edholm (L). Fackförbundet Sveriges Lärare är kritiskt till att finansiera satsningar i skolan med riktade statsbidrag.
Internationella studier visar att läsprogram för en hel klass som avsiktligt fokuserar på unga barns läsmotivation och grundläggande färdigheter förbättrar både motivationen och färdigheterna mer effektivt än program som enbart inriktar sig på grundläggande färdigheter, skriver Eva Wennås Brante, Malmö universitet.
Tack vare medel från kulturrådet och Skapande skola blev skolbibliotekarien Felix Sjögrens “galna idé” verklighet – veckan efter sportlovet kommer att gå i litteraturens tecken på Nydalaskolan.
Bakom den till synes spretiga kritiken av dagens skola finns en gemensam nämnare, skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.
En fjärdedel av svenska elever ligger under acceptabel nivå i läsförståelse enligt Pisa. Detta monumentala misslyckande beror på att staten har tillåtit en post-modern kunskapssyn vilket urholkas läraryrkets status men också negligerat hur viktigt det är att färdighetsträna för att lära sig läsa och skriva. Dessutom har ivern att anpassa skolgången för alla som vill…
Bilderboken stimulerar till läsning och Mediotekets satsning ”Berättande bilder – talande böcker” har lett till ett ökat samarbete mellan skolbibliotek och fritidshem. Vi besöker Blackebergsskolan där eleverna får jaga ord och skapa poesi.