Förra veckan fick Vattentornets förskola ett eget minibibliotek. Förhoppningen är att det ska bidra till att öka något som under lång tid minskat i hemmen, nämligen läsning för barn.
Pia Carlsson, bibliotekspedagog i Norberg, ser hur barnen som läser mycket får fördelar i livet och har enklare att fatta beslut, göra sig förstådda och komma på nya idéer.
Svenskläraren Karin Herlitz är en förkämpe för bokläsning på lektionstid. "Läsningen får man inte bara se på som något som äter lektionstid", säger hon.
Svenska elevers läslust har minskat sedan förra Pisa-undersökningen. Anne-Marie Körling, lärare och tidigare läsambassadör, tipsar lärare om att skippa allt prat om krav.
Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.
Många lärare saknar ett riktigt skolbibliotek att gå till – men den som har en riktig skolbibliotekarie är rik. Det menar Karin Nielsen Lundin, bibliotekarie vid Årets skolbibliotek i Alléskolan, Åtvidaberg.
Läsning är grunden för fortsatt lärande. Det är också en lustfylld upplevelse som ger barn och unga möjlighet att upptäcka nya världar. Litteraturen hjälper oss att förstå världen och oss själva. Under vecka 44 är det läslov i Sverige och runt om i landet anordnas läsaktiviteter på bland annat bibliotek, fritidsgårdar och inom olika idrottsföreningar.