Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Läsning"

Visar sida 26 av 82

Frågor och svar om Letterbox – paketet som ökar barns läs- och skrivutveckling

2023-01-31
Monica Achà Sonesson är specialpedagog i botten och nu projektledare för Letterbox Club Sverige, en insats som syftar till att öka barn i socialt utsatta situationers lust till att läsa, skriva, räkna och lära sig. Barnen som är med får hem paket fyllda med noggrant utvalda böcker, spel och pysselsaker. Vi ställde henne några frågor…

"Nu ersätter vi skärmtid med lästid och satsar på läroböcker"

2023-01-10
Både Expressen och Göteborgs-Posten har nyligen publicerat talande berättelser om hur det blir när skärmar och datorer på vissa skolor har ersatt böcker, papper och penna. Sverige hör till ett av världens mest digitaliserade länder; det är i grunden något positivt. Men i skolans värld har den ibland gått för långt, skriver Lotta Edholm (L),…
Nyhetskategorier

Tävling gjorde skolans pojkar till bokslukare

2022-12-29
Varför läser pojkar mindre än flickor? Frågan är viktig eftersom minskad läsning påverkar skolresultat och kan leda till problem senare i livet. DN åkte till Sätraskolan för att fråga några pojkar i årskurs fyra vad som får dem att läsa. Det visade sig att ett tävlingsmoment kan vara avgörande.

Delredovisning II av regeringsuppdrag att följa upp och utvärdera Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser

2022-12-16
Garantin för tidiga stödinsatser, eller läsa- skriva- räknagarantin som den också kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/20. Reformen ska stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. (pdf)

‘Reading is not a given’: National and local educators speak on how to teach reading in classrooms

2022-12-05
Schools should adopt an evidence-based approach to reading instruction, educators and advocates said during a recent panel discussion held by the CPS Family Dyslexia Collaborative and the nonprofit Brightbeam. Among other things, they called for greater emphasis on foundational skills and early screening to identify students who need reading support.
125262782