Metoder för läsinlärning hamnar i skuggan av grundskolans obligatoriska kartläggningar för att hitta elever med behov av extra stöd, säger kritiska lärare. ”Jag skulle nästan säga att lära barn att läsa är bortprioriterat på utbildningen”, säger lärarstudenten Aron Ihse Trädgårdh.
Världens största barnbokspris går till Indigenous Literacy Foundation (ILF) för arbetet med att sprida litteratur till barn som bor långt från bibliotek och infrastruktur bland Australiens urfolk.
Skolverkets läsa-skriva-räkna-garanti får massiv kritik i Grundskollärarens stora granskning. Nu meddelar skolminister Lotta Edholm att stödmaterialet i garantin ska ”göras om i grunden”.
Ann S. Pihlgren är fil.dr, förskole- och skolutvecklare samt författare och föreläsare. Hon har skrivit ett flertal böcker, bland annat om högläsning, undervisning och lärande i förskolan. Ann har också varit en del av Skolverkets läslyft och tilldelats Läromedelsförfattarnas pris för bästa kurslitteratur.
För snart 10 år sedan öppnades Ribersborgs förskolebibliotek i samband med projektet Läsmagi, där stadens förskolor fick stöd för att starta egna bibliotek. Pedagog Malmö besökte biblioteket tillsammans med utvecklingspedagogen Ulf Malmqvist och förskolläraren och språkombudet Stephanie Persson, för att prata högläsning och textsamtal.
Fler elever kommer slussas igenom systemet utan att kunna läsa och skriva ordentligt och detta görs med nationella provet i ryggen, skriver Sara Bruun i en krönika.
Att lärarlett bearbeta text under gemensamma högläsningar är en mycket bra metod i alla ämnen och på alla stadier, skriver Filippa Mannerheim i en krönika.
I rapporten granskar Inger Fridolfsson, speciallärare med magisterexamen i specialpedagogik och redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift, det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 samt de nationella proven (NP) i svenska för årskurs 3. (pdf)
”Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa”. Så heter en ny rapport skriven av specialläraren Inger Fridolfsson. Hennes slutsats: Skolverkets bedömningsstöd är verkningslöst eftersom många elever lyckas dölja sina lässvårigheter genom att gissa sig till rätt svar på testen. Dessutom är kraven för lågt ställda.
Stram budget tvingar flera skolor att bortprioritera sina bibliotek – trots larm om rekordlåg läskunnighet. Samtidigt storsatsas det på andra skolbibliotek i staden. "Det handlar om pengar och prioriteringar om man ska vara helt ärlig", säger Olof Stigert, rektor på Påvelundsskolan.