Har inte ni ”progressiva” pedagoger fått bestämma länge nog över skolan, vill jag skrika. Har ni inte haft makten över svensk utbildning i årtionden? Är ni nöjda med hur det blev? skriver DN:s Erik Helmerson.
De är lärare på några av Sveriges högst rankade lärosäten; Karolinska institutet, Stockholms universitet och Chalmers. Vi Lärare har frågat dem om kvitto på svenska skolans läsundervisning. "Fler har svårt att uttrycka sig i skrift", säger Åsa Eriksson, programdirektör vid psykologprogrammet vid Karolinska institutet i Solna.
Regering och riksdag bör ta fram ett uppföljningssystem för att se effekten av satsade resurser i svensk grundskola, anser Johan Kant, kunskaps- och resultatstrateg i Norrtälje.
Det finns flera metoder för att lära barn att läsa – men bara en är bevisat effektiv. Dock så används den inte alltid. Kan det vara en förklaring till svenska elevers lässvårigheter?
Att kunna läsa är grunden för all annan kunskapsinhämtning och en förutsättning för ett självständigt liv. Det är därför allvarligt att läsandet alltför ofta anpassas bort i skolan, skriver skolminister Lotta Edholm (L).
Om vi lyfter blicken en aning och ställer oss frågan vad som är viktigast – att eleverna har fått till sig allt stoff eller att de kan läsa när de lämnar skolan så tror jag att de flesta av oss är eniga i att läskunnigheten kommer först, skriver svenskläraren Karin Herlitz.
Den naivitet som Liberalerna anklagar de andra riksdagspartierna för har även drabbat partiet självt, skriver Adam Kedert från Sveriges lärarstudenter.
Ett oacceptabelt svek. Så reagerar skolminister Lotta Edholm på Ämneslärarens granskning som visar att lyssning på inläst text i allt högre grad ersätter läsning i skolan. "Vi lurar in barn i ett mycket fattigare liv än vad som är värdigt", säger hon.
Vissa studenter på svenska universitet har så stora läs- och skrivsvårigheter att dom har svårt att klara sina kurser, skriver Sydsvenskan. Hör Tina Mattsson docent i socialt arbete Lunds universitet och Jeanna Wennerberg lektor i svenska på Stockholms universitet. (webbradio)
Att elever lyssnar i stället för att läsa i högre stadier är en konsekvens av en läskris som börjar redan på lågstadiet, menar specialistlogopeden Sara Burge.