Den lärobok i religion för sjundeklassare som väckt starka känslor bland troende kristna i Södertälje ändras men dras inte in av förlaget. Trots kritiken fortsätter skolorna i Södertälje att använda den i undervisningen.
Det är inte längre givet att alla elever har tillgång till egna läroböcker. Många skolor väljer tvärtom bort att köpa in skolböcker. I stället satsas det stora pengar på att elever ska få tillgång till digitala verktyg. Men de enda som vinner på att iPads får gå före läromedel är IT-företagen. Eleverna förlorar, skriver Isak…
Efter kritik mot en lärobok har förlaget beslutat att göra om ett stycke om Jesus. Bland annat skriver författarna att det är sant att Jesus blev hängd, inte korsfäst.
Byskolan i Lund är en av många skolor i Sverige som använder boken Varg för att lära eleverna om företagande. ”Vi har kopplat in företag och familjer i Södra Sandby och det är många föräldrar i klassen som har ställt upp och kommit och pratat för klassen”, säger Maria Edlund som undervisar i årskurs fem.
Regeringen har beslutat om en nationell strategi för skolans digitalisering som ska uppnås 2022. Ett område strategin nämner är åtgärder för att förenkla inloggningar. Därför meddelar idag ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin att de tillsammans lanserar Skolsynk för Google. Nu ska inloggning och kontoskapande automatiseras så att lärare och elever helt sömlöst får tillgång till sina…
Stockholms universitet har, efter en egen granskning, valt att behålla kurslitteratur där Thomas Quick, numera Sture Bergwall, beskrivs som seriemördare.
Marie Rödemark var sämst i skolan på franska. I dag är hon en av författarna till läroböcker i språket. Nu har hon utvecklat ett utbildningsmaterial för nyanlända som ska lära sig svenska.
Den svenska modellen där lärare ansvarar för läromedelsinköp är ovanlig. Historieläraren Lina Lindström och hennes kollegor lade en hel termin på att hitta rätt bok.
Den kommunala grundskolans likvärdighet brister kraftigt när det gäller elevers tillgång till läromedel. Ändring behövs, skriver Rickard Vinde, Svenska läromedel och Jenny Lundström, Sveriges läromedelsförfattares förbund.
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och Specialpedagogiska skolmyndigheten.