FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar, UNRWA, har mottagit mycket kritik för att skolböcker innehåller hatiskt och lögnaktigt språkbruk. Jag undrar nu varför Socialdemokraterna röstade bort skrivningen om att materialet måste avlägsnas, skriver David Lega (KD).
Den digitala Almedalsveckan fortsätter, och i dag är det Liberalernas dag. Partiledaren Nyamko Sabuni kommer, i sitt tal, bland annat att lyfta bristen på läromedel i den svenska skolan och kräva att det ska satsas mer pengar.
Nio av tio elever uppger att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan, och åtta av tio använder sina läromedel när de inte förstår vad läraren menar. Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna.
Nio av tio elever uppger att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan, och åtta av tio använder sina läromedel när de inte förstår vad läraren menar. Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna. (pdf)
Rektorer lämpar över ansvaret för läromedel på lärarna. Det avslöjar en kartläggning från Skolinspektionen. "Det är särskilt angeläget att åtgärda eftersom andelen obehöriga lärare riskerar att öka framöver", säger utredaren Elina Ekberg.
Att företag tecknar avtal som ger dem en bråkdel i betalning jämfört med ordinarie priser och att lärare tvingas ägna timmar åt kopiering är minst sagt uppseendeväckande, skriver tidigare läromedelsförläggaren Rolf Ekelund.
Skolinspektionen har granskat rektorers arbete med att leda arbetet med kvalitetssäkring och val av läromedel liksom med vilken kvalitet lärare kvalitetssäkrar och väljer läromedel. (pdf)
Läromedel är en viktig del av undervisningen. Men idag finns ingen reglering av vilka läromedel skolorna ska använda. Skolinspektionen har därför tittat närmare på hur lärare, i de samhällsorienterande ämnena i åk 7-9, kvalitetssäkrar läromedel och främst hur rektorer leder detta arbete.
Tillsammans med utbildningsanordnare och edtechbranschen behöver staten ta sitt ansvar för att utvärdera kvaliteten i de digitala lärresurserna. Att överlåta ansvaret till enskilda lärare är ohållbart, skriver flera utbildningsaktörer i den nationella testbädden, Swedish Edtest.
Nio av tio elever tycker att läromedel är viktigt, men alla har olika preferenser. Det är dags att sluta ställa digitala läromedel och analoga läroböcker mot varandra. Vi måste ge elever tillgång till både och, skriver Per Kornhall, Läromedelsförfattarna.
Vårens upptrappade konflikt i Jerusalem och Gaza, sprider svallvågor över Malmö. En av dem som påverkas är 16-åriga juden Melissa Samoilova. Men i skolan är det tyst. "Det finns så många kärnämnen där man kan få in detta och det är dumt att det inte görs", säger hon.