”Följ varje elevs klassresa – så att rätt hjälp snabbt kan komma på plats där det behövs”, skriver Kristina Axén Olin, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson.
Tidigare har SVT berättat att få ämneslärarstudenter tar examen från Mälardalens högskola. Det är något som Lärarnas riksförbund ser allvarligt på, då det råder lärarbrist i länet.
Avhoppen från ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola är fortfarande många. Frågan är hur fler ska vilja stanna på programmet och senare även i yrket? Gymnasienämndens ordförande i Eskilstuna, Robin Tannarp (M), som själv studerar på ämneslärarprogrammet, svarar på frågorna.
Det är fortfarande svårt att rekrytera studenter till ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola och samtidigt är det få av de som påbörjar utbildningen som tar ut en examen.
I Finland driver universiteten egna övningsskolor som lärarstudenterna gör sin praktik på. "Närheten mellan verkstadsgolvet och lärarutbildningen är oerhört värdefull," säger Bernt Klockars som är ledande rektor för Vasa övningsskola.
En majoritet av lärarna som agerar VFU-handledare tvingas utföra sitt uppdrag på fritiden, visar en ny undersökning. Ofta utan någon ekonomisk kompensation.
Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, är lärarstudenternas möte med verkligheten och central för en lärarutbildning av god kvalitet. Men vår undersökning visar på bristande likvärdighet och otillräckliga resurser för studenternas handledare. Pengarna som öronmärkts för VFU kommer inte handledarna till del, och arbetsgivarna avsätter inte rimlig tid för uppdraget. (pdf)
Den primära åtgärden måste vara att få fler lärarstudenter att fullfölja sina studier vilket görs bäst genom att ställa höga krav redan innan personen i fråga antas till högskolan. Därefter måste utbildningen förbereda de blivande lärarna inför yrkeslivet och den verklighet som väntar dem, skriver Borås Tidning på ledarplats.
Många lärare som handleder lärarstudenter får ingen extratid till arbetet, trots att praktiken är en central del av lärarutbildningen. Det visar en undersökning som Lärarnas Riksförbund gjort. Pidde Nilsson är högstadielärare i Sjöbo och handleder lärarstudenter.
Majoriteten av lärarna som handleder studenter får varken extratid avsatt eller ekonomisk ersättning – trots att praktiken är en central del i lärarutbildningen. Lärarbristen tas inte på allvar, anser lärarstudenterna.
Många lärare som handleder lärarstudenter får ingen extratid till arbetet, trots att praktiken är en central del av lärarutbildningen. Det visar en undersökning som Lärarnas riksförbund gjort.