Den låga ersättningen och planeringen för VFU-handledare måste ses över. Annars riskerar vi att stänga dörren till nya lärare, om många väljer bort VFU-uppdraget.
Tuffa misslyckanden i klassrummet hör numera till lärarnas vardag. Kanske handlar det om att centrala kunskaper saknas i lärarutbildningen? Det skriver Anna-Karin Grahn, krönikör och rektor i Lycksele.
För första gången kan lärare i fritidshem nu studera fritidshemspedagogik på masternivå. "Det är otroligt viktigt", säger Anna-Lena Ljusberg, programansvarig på Stockholms universitet.
Fem partier vil indføre en psykologfaglig uddannelse for lærere, men det skal fortsat være forbeholdt for akademiske psykologer at få autorisation. Det vil gøre det svært for lærere fra uddannelsen at blive taget alvorligt, advarer børnepsykolog Rasmus Alenkær.
Det läggs för lite resurser på lärarubildningar. Lundagårds utbildningpolitiska krönikör Alexander Johansson anser att det är dags att kvaliteten höjs.
Vi har satt frågan om VFU på agendan och ökat engagemanget bland syv-studenter markant, skriver Lina Hading, f.d ordförande för LR:s studerandeförening.
Högskolan Väst har en lång tradition av att utbilda lärare. En viktig del är den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, där studenten får möjlighet att i utvecklas och träna i klassrummet. I "AIL-lärarutbildningen" har högskolan tagit kombinationen teori och praktik ett steg längre.
De höga avhoppen från ämneslärarutbildningen har minskat från 41 procent till 30 procent sedan utbildningen startade 2011. Fortfarande är avhoppen långt fler på ämneslärarprogrammet än på andra jämförbara högskoleutbildningar.