Många av länets barngrupper är större än Skolverkets rekommendationer och det är brist på behöriga förskollärare. Samtidigt kan det snart bli svårare att rekrytera yrkesgruppen i Dalarna då Högskolan Dalarna inte tagit in studenter på förskollärarprogrammet sedan höstterminen 2020 – efter att de förlorat sin examensrätt.
Förra året förlorade förskollärarutbildningen på Högskolan Dalarna sin examensrätt. Nu är Hanna Bäck och Mikael Forslund två av studenterna i den sista kullen på utbildningen. De ser ljust på framtiden och har redan blivit tillfrågade om att börja jobba efter examen.
"Jag vill ha den pedagogiska kompetensen och lära mig om folkhögskolan som utbildningsform". Det säger Maja Tolgraven, en av studenterna på folkhögskollärarutbildningen.
Jag tycker att alla ska gå vår utbildning, därför att det ökar chansen att bli en bättre lärare. Men det är inte görbart att ha det som krav. Det säger Louise Malmström, programansvarig för utbildningen till folkhögskollärare vid Linköpings universitet.
För oss studenter är det viktigt att högre utbildning inte glöms bort eller nedprioriteras. Högskolefrågorna behöver ständigt stå på agendan, skriver Emelie Fransson, ordförande LR Stud och Titus Fridell, ordförande Lärarförbundet student.
Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.
Flera föräldrar undrar hur dom misstänkta sexualbrott, som en Boråslärare ska ha utsatt elever för, kunde pågå under så lång tid utan att det uppdagades. På lärarutbildningen i Borås får studenterna lära sig att se tecken på att barn blir utsatta för sexuella övergrepp. "Givetvis har vi ett väldigt ansvar att utbilda", säger Fredrik Zimmerman…
Industrisatsningarna i norra Sverige orsakar stora rörelser på arbetsmarknaden vilket bland annat lett till personalbrist i bland annat skolan. Därför startar nu Umeå universitet en yrkeslärarutbildning som utlokaliseras till Skellefteå och en förskollärarutbildning på distans.
När jag lämnade gymnasiet för var jag lycklig över att äntligen slippa antipluggkulturen. Jag skulle ju börja lärarhögskolan, där det endast ansågs som bra och viktigt att studera. Till min stora förvåning var det inte så det såg ut, skriver lärarstudenten Cassandra Johansson Pajula.
Göteborgs universitet har i samarbete med 11 skolor startat en pilotverksamhet för att utveckla övningsskolor. Syftet är att samtidigt förbättra lärarstudenternas VFU och bidra till skolutveckling. Samarbetet startade nyligen med en stor konferens.