Regeringen vill pröva en ny form för lärarutbildning med så kallade övningsskolor och övningsförskolor där lärarstudenter kan få praktik under utbildningen.
I höst ska de första övningsskolorna för lärarstudenter vara på plats efter regeringens initiativ. Stockholms universitet har samarbetat med övningsskolor på försök sedan 2010.
Samtidigt som det råder akut lärarbrist i landet är det få av de nyexaminerade eleverna på Högskolan Västs lärarprogram som har ett fast jobb som väntar i vår.
Förstående, lyssnade och lite sträng. Så ska en bra lärare vara enligt några av de studenter som precis påbörjat sin lärarutbildning vid Stockholms universitet.
Nästa termin inleds ett nytt system med särskilda övningsskolor där lärarstudenterna ska göra sin praktik. Modellen har tillämpats i Finland sedan 1970-talet.
När de nya lärarstunderna tas emot på Stockholms universitet är LR Stud på plats. – Vi välkomnar de nya lärarstudenterna och gratulerar dem till att de valt världens bästa yrke, säger ordföranden Freddy Grip.
SKL:s Per-Arne Andersson tror inte att Vetenskapsakademiens förslag för att motverka lärarbristen inom matematik och naturvetenskapliga ämnen räcker. "Bland annat måste man försöka locka tillbaka de som har lämnat läraryrket också", säger han.
Bristen på matte- och NO-lärare gör att det redan i vår kan fattas beslut om att disputerade naturvetare ska kunna få en betald ettårig utbildning och bli lektorer på grundskolan.
Allt för få söker sig till lärarutbildningar inom naturämnena. Nu måste något göras åt den akuta lärarbristen, skriver medlemmar i vetenskapsakademiens skolarbetsgrupp.
Det krävs akuta krisinsatser in den lärarkris som är i antågande. Lärarnas Riksförbund stödjer därför de förslag som förs fram av Vetenskapsakademien i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag.
Antalet sökande till lärarutbildningar i flera naturvetenskapliga ämnen är nu alarmerande lågt. Flera åtgärder krävs. Vi föreslår bland annat en ettårig lärarutbildning för disputerade naturvetare, skriver elva medlemmar i Vetenskapsakademiens skolarbetsgrupp.
Forskaren och lärarutbildaren Barbro Westlund har jämfört hur lärare i Sverige och Kanada undervisar i läsförståelse i grundskolan. Lärarutbildningen behöver lägga större fokus på hur man aktivt undervisar i läsförståelse och förståelsestrategier, menar hon.