Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 102 av 159

Nyhetskategorier

”Minska antalet lärosäten som har lärarutbildning”

2016-05-06
Trots att lärarutbildningen gjorts om slutar nästan 40 procent av de blivande högstadielärarna före examen. Lärarutbildningarna måste stärkas och det måste bli lättare för lärare som lämnat yrket att komma tillbaka. En åtgärd är att minska antalet lärosäten för att öka utbildningens kvalitet, skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Nyhetskategorier

”Integrerad vetenskaplig grund bättre än särlösning”

2016-05-01
REPLIK. Lärarutbildningens vetenskapliga grund behöver stärkas och professionsnära forskning är en viktig del (DN Debatt 26/4). Men det kräver en bred vetenskaplig förankring. Professionsfakulteter gör dock inte lärarutbildningen till en etablerad del av högskolesystemet utan skulle istället innebära en organisatorisk särlösning, skriver företrädare för Göteborgs universitet.
1101102103159