Studieleder Vidar Gunnberg har opplevd at søkere, som allerede jobber i skolen og har høyt snitt, ikke kommer inn på lærerutdanningen på grunn av karakterkravet.
Metoder för läsinlärning hamnar i skuggan av grundskolans obligatoriska kartläggningar för att hitta elever med behov av extra stöd, säger kritiska lärare. ”Jag skulle nästan säga att lära barn att läsa är bortprioriterat på utbildningen”, säger lärarstudenten Aron Ihse Trädgårdh.
Glesbygdskommuner i norr har brist på behöriga lärare. Därför vill man nu locka fler till yrket genom att göra det lättare att studera på distans, med hjälp av Linköpings universitet.
Helen Winzell, universitetslektor vid Linköpings universitet, får Ingemars Lärarpris – som med prissumman på en miljon kronor är Sveriges största lärarpris.
Får dagens lärarstudenter tillräcklig undervisning i hur man lär barn att läsa? Absolut inte, enligt lärarstudenten Aron Ihse Trägårdh. "Jag har aldrig träffat någon som tycker det. Många saknar verktyg när de möter sin första klass", säger han.
Glesbygdskommuner i norr lider stor brist på behöriga lärare. Men från höstterminen 2024 erbjuder Linköpings universitet fristående kurser på distans vid lokala lärcentrum. Kurserna riktar sig till personer som funderar på läraryrket eller lärare som vill stärka eller bredda sin kompetens. Det sker i samverkan med Akademi Norr och Lapplands lärcentra.