”Fortfarande efter decennier av undervisningserfarenhet behöver lärare ibland stanna upp och reflektera: Är jag tydlig nog med mina elever?”, skriver Karin Boberg.
Högre resultat. Mer samarbete mellan lärarna. Det är resultatet av mattesatsningen på Tumba gymnasiums natur- och teknikprogram. Nu utökas samarbetet till samtliga högskoleförberedande utbildningar.
Vilka kunskaper har du haft störst nytta av och vilka frågor borde lärarutbildningen ha fokuserat mer på? Vi bad tre ämneslärare i svenska och samhällsorienterande ämnen svara.
Från utbildningsminister till lärare. Men att Gustav Fridolin älskar sin nya karriär är inte bara en kärleksförklaring till läraryrket utan lika mycket till folkhögskolan: "Det är en av få platser som finns kvar i skolan där man får vara lite olika".
Under en av dagens mattelektioner överraskades Anders Söderberg och hans elever av direktör Anneli Schwarz som meddelade att Anders är 2024 års vinnare av Malmö pedagogpris i kategori gymnasium och vuxenutbildning.
På Arkitektens förskola lurades förskolläraren Olof Borjo ut i förskolans hall under torsdagsförmiddagen. Där överraskades han med årets pedagogpris i kategorin förskola, bland annat för sin skicklighet att anpassa utbildningen till barn med extra behov.
Kommunernas ovilja att prioritera skola och utbildning gör mig stridslysten. Sverige som land skulle vinna på att våra arbetsgivare säkrar en god arbetsmiljö, går med på regleringar som fredar vårt kärnuppdrag och betalar för lärarkompetensens verkliga värde, skriver Anna Olskog.
Rasism, kvinnohat och antisemitism är en del av många lärares vardag. En majoritet av högstadielärarna uppger att man på deras skola har stora problem med att elever uttrycker sig nedsättande, kränkande eller hatiskt, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare. Och det kryper allt längre ned i åldrarna.
Blivande lärare måste ha bättre svenska kunskaper, enligt ett nytt utredningsförslag till regeringen. För att bli antagen till lärarutbildningarna kommer det nu krävas minst betyget C i svenska.
För barn och unga i Sverige är internet en självklar del av vardagen och det finns ingen tydlig gräns mellan tillvaron framför skärmen och det övriga livet. Ny rapport om föräldrar, lärare, barn och skärmar. (pdf)
Digitala läromedel underlättar inlärningen, tycker många föräldrar. Tvärtom, säger lärare. Internetstiftelsens rapport Barnen och internet visar att lärare och föräldrar har en motsatt uppfattning i många frågor vad gäller skärmar och digitala läromedel i skolan.
SD-politikern och läraren Maria Liljedahl i Köping hade hoppats på att skolan skulle bli skyldig att anmäla papperslösa elever. Förslaget från regeringens utredare är att bland annat lärare inte ska behöva anmäla papperslösa. Marie Liljedahl tycker att det egentligen handlar om att informera polisen. ”Här finns det ett barn som inte ska vara här”, säger…