På den privata förskolan Kardborren i Gävle är det väldigt tydligt vilka regler som gäller. Bland annat lämnar vårdnadshavarna in sina arbetsscheman för att säkerställa att barnen bara är på plats när det finns ett omsorgsbehov.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén är inte förvånad över undersökningens resultat, men har svårt att förstå att förskolans problem inte tas på större allvar. "Nu kräver vi åtgärder", säger hon.
I dag har läraren Therése Landström svårt att tänka sig en arbetsvardag utan en klassmentor. Nu kan hon fokusera på undervisning och kunskapsmål medan klassmentorn ansvarar för elevernas sociala trygghet och kontakten med vårdnadshavare.
Heltidsmentorerna i Älmhult sköter i princip allt som inte rör själva undervisningen. Något som har betytt enormt mycket för lärarnas arbetsbelastning, enligt läraren Katarina Ek och mentorn Jesper von Krusenstierna.
Anställ heltidsmentorer så att lärarna fullt ut kan fokusera på undervisningen. Det är en lösning som efterfrågas, och testas, på allt fler håll i landet. Men nu varnar forskare för att upplägget kan leda till nya problem.
Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Två av tre lärare hinner inte skapa ordentliga relationer till alla sina mentorselever när de utåtagerande eleverna med stora problem tar all tid. Men då är risken stor att de introverta lider i det tysta – vilket skapar en samvetsstress hos många lärare.
Dagens system med mer rådgivande elevhälsa sviker lärarna, menar Maria Unenge Hallerbäck, överläkare på bup. Mentorerna lämnas många gånger ensamma när deras elever har psykiska problem eller lever i tuffa familjeförhållanden, enligt hennes erfarenhet.
Tre av fyra lärare lägger ner den största delen av sin mentorstid på konflikter och elevernas mående, visar Ämneslärarens enkät. Här vittnar tre lärare om att mentorskapet skapar samvetsstress och försätter dem i omöjliga situationer.