Lärarsituationen i ämnen som matematik, naturvetenskap och teknik är katastrofal. Staten måste ge en tydlig signal om att vi behöver nya lärare och erbjuda betald utbildning och garanterat jobb för dem som söker, skriver författaren Per Kornhall, biolog, gymnasielärare och författare.
Jag är trött på att nästan varje dag få höra hur dålig skolan är. Det bidrar inte till att minska stressen eller känslan av otillräcklighet, skriver läraren Joy Andersson i en debattartikel.
Hur har lärarkårens stora självständighet kunnat urholkas till en position där man står under befäl av lokala skolpolitiker utan större kompetens på området? Det frågar sig Bo Rothstein, professor vid Göteborgs universitet.
Utmärkelsen Guldboken som uppmärksammar medarbetare inom förskola, skola eller fritidshem går i år till läraren Cecilia Necksten på Rosenfeldtskolan i Karlskrona.
Svensk skola har nog aldrig varit så utskälld som nu. Det talas om resursbrist, låga resultat och arbetsbördor som får pedagogernas axlar att bågna. Men det finns också en annan bild. Lollo Rohdén är 27 år och har alltid vetat att hon ville bli lärare.
För att vända den dystra utvecklingen av resultaten i skolan måste inte bara läraryrket värderas upp och få höjd status. Samhället, och skolan, måste värna om alla de viktiga professionerna som i dag samverkar i skolan. Det skriver en grupp studerandeförbund i ett samlat upprop.
Beskeden om hur lärarnas administrativa uppgifter ska minska dröjer. Behovet att rensa bland de nationella proven är akut. Det skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, i en debattartikel.