”Hej! Vem kommer att undervisa våra barn i framtiden? Inte jag, för jag slutar som lärare i juni.” Så börjar den avhoppande läraren Catherine Wollter Bogefors sitt öppna brev till Jan Björklund.
Att bedriva en facklig kamp utifrån premisserna att vi måste höja lärarnas löner för att höja status, eller vice versa, ter sig närmast absurt. Det är en kamp som aldrig kan leda vidare till faktiska förändringar. Redan när vi kopplar samman begreppet status med läraryrket så har vi gått vilse, skriver Calle Säll, lärare.
Lärarnas situation är ohållbar, men samtidigt har vi själva ett ansvar för vilken bild som förmedlas av våra jobb. Låt oss därför dela med oss av allt det som gör läraryrket fantastiskt, skriver lärarna Lina Johnson och Freddy Grip.
Kommunaliseringen under 1990-talet betydde byråkratins intåg i skolan. Det skriver pensionerade läraren Lars Ljunggren i en betraktelse av lärarens förändrade villkor och status genom åren.
Av alla yrkesgrupper har lärarnas arbetsbörda ökat mest på senare år, och därför var gårdagens besked från Jan Björklund (FP) välkommet, skriver Ivar Arpi på ledarplats.
Kravet på lärarna att utforma individuella utvecklingsplaner (IUP) minskar redan från höstterminen. Det föreslås i en delrapport från den utredning om avbyråkratisering av skolan som pågår.
Kraven på individuell utvecklingsplan (IUP) reduceras från en gång per termin till en gång per läsår i årskurs 1-5 och avskaffas helt i årskurs 6-9 enligt förslag från regeringen. "Lärarna ska ägna sig åt undervisning och inte åt byråkrati", säger Jan Björklund.
Regeringen slår fast att man vill avskaffa individuella utvecklingsplaner för årskurs 6-9 och minska antalet i årskurs 1-5. Dessutom ska skolmyndigheternas råd och krav på dokumentation ses över.
Jan Björklund lade på förmiddagen fram förslag som ska avbyråkratisera skolan. Bland annat handlar det om att avskaffa de skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplanerna för årskurs sex till nio.