Det finns ett utbrett missnöje i den svenska lärarkåren med arbetsmiljön, inte minst villkoren för kompetensutveckling. Fyra av tio lärare funderar på att byta jobb, visar en ny rapport från Luleå tekniska universitet, där en enkätundersökning med nära 2400 svenska lärare ingår.
Heltidsmentorer och ett lokalt arbetstidsavtal minskar stressen bland lärarna på Fristadsskolan i Eskilstuna. "När jag åker hem från skolan är jag för det mesta också färdig med jobbet", säger Cecilia Jalkebo, lärare i svenska och tyska.
I den här rapporten beskrivs, utifrån ett unikt enkätmaterial, hur lärare skattar sina arbetsvillkor. Beskrivande data gällande vilka lärare som arbetar var, hur respondenterna skattar sin arbetsmiljö, vad som styr eller gör anspråk på att styra arbetet, villkor för kompetensutveckling, samt också hur respondenterna ser på huvudmannaval och arbetsbyten presenteras. (pdf)
Stress, för hög arbetsbelastning, bristfällig kompetensutveckling och svagt stöd från rektor – det är många lärares vardag. I en enkät gjord av Luleå tekniska universitet uppger fyra av tio gymnasielärare att de vill byta jobb.
Läraryrket kommer först på tionde plats när ungdomar ska ranka de mest populära yrkena. Med tanke på den stora lärarbrist som finns, samt hur både elever och samhälle är beroende av lärareffekten, är detta ett stort problem.
Idrottsläraren Alexander Skyttes adhd och autism gjorde skolan under uppväxttiden bitvis till en plåga, såväl för honom själv som för människorna omkring honom. Idag ger det honom ett unikt perspektiv på elever med särskilda behov.
Walk into any school and one thing is blindingly obvious. Teaching remains a largely female profession. The pay bill for teaching staff in a secondary school is at least half its expenditure.
Lärare bör inte förlita sig på att politiker – genom ytterligare en revolutionerande skolreform – ska komma med lösningar på skolans utmaningar. Istället borde vi själva försöka lösa situationen så gott vi kan här och nu, skriver läraren Jonas Nilsson.
Ifølge en ny plan for læreruddannelsen skal de lærerstuderende i langt højere grad end i dag uddannes til at være såkaldt myndige fagpersoner med stærk professionel autoritet.