Marie Rudenstam är lärare i idrott och hälsa och matematik på Riksgymnasiet i Angered. Hon svarar på frågor från Mikael Hjertquist som varit hennes elev.
Låt skolans anställda fokusera på kärnuppdraget och ge staten ett ökat ansvar för finansiering av skolan, skriver Matz Nilsson vid Sveriges skolledarförbund.
Apl-arbetet är viktigt för den egna yrkesutvecklingen. Det menar Eva Jansson, lärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet och ledamot i Lärarförbundets referensorgan för gymnasieskola.
Läraren Isak Skogstad har gjort sig ett namn i skoldebatten genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna. Han rör ofta upp känslor och många anser honom som provokativ. "Lärarna var mer kompetenta förr", säger Isak Skogstad.
Regeringen ökar resurserna till skolan i budgetpropositionen för 2020. Bland annat förstärks likvärdighetsbidraget, ett nationellt professionsprogram för lärare, förskollärare och skolledare införs och satsningen på lärarassistenter fördubblas.
Vad tjänar en lärare i Afghanistan? Vad skiljer den afghanska läroplanen från den svenska? 35-åriga Deewa Nehafti berättar om sitt riskfyllda arbete som lärare i ett krigsdrabbat och politiskt oroligt land.
En mäktigare röst för Sveriges lärare och en kraftsamling i de viktigaste lärarfrågorna. Det är några av reaktionerna på Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds besked om planerna för en ny organisering av Sveriges lärare.