I lärarutbildningens filialer möter jag fortfarande synsättet att studenten ska skyddas från de verksamma lärarnas påstått ålderdomliga metoder. Det spelar ingen roll om det som lärarna gör är omtyckt eller om eleverna lär sig.
De tvingas resa långa sträckor längs skumpiga vägar och skolorna där de jobbar saknar hygieniska toaletter. Nu kräver kvinnliga lärare i indiska Uttar Pradesh tre dagars mensledigt varje månad.
Sara Bruuns program handlar om den känslomässiga berg- och dalbana det är att vara lärare. Hon betonar vikten av läsning och menar att det även är viktigt att bygga relationer och att vara konsekvent för att lyckas som lärare. Lyssna här (webbradio).
I fjol var det sjuksköterskan Eveline Jacobson, i år läraren Sara Bruun. Två arbetande typer som beskriver sitt värv, sina erfarenheter och svårigheter, sina trick. Lyssna, tycker Kristoffer Bergström.
Av en slump blev Sara Bruun språklärare för 20 år sedan. I ”Sommar i P1” berättar hon om sin komplexa vardag som högstadielärare i Höör. "Många av oss lärare hade kunnat få en huvudroll på Dramaten", säger hon i programmet.
Tvära kast och en känslomässig berg-och dalbana. När Sara Bruun debuterar som sommarvärd får lyssnaren följa med in i hennes klassrum. "Jag hoppas att föräldrar, politiker och rektorer får sig en tankeställare", säger hon.
Läraren Sara Bruun, Höör, sommarpratar idag om att motivera elever som har gett upp – i en skola som inte alltid är för alla. Läs en textad version här!
I denna promemoria föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft (pdf).
Inrättandet av ett professionsprogram är en långsiktig insats för att fortsätta förbättra kunskapsresultaten och göra skolprofessionerna mer attraktiva. Det är viktigt, inte minst för att få fler utbildade lärare, säger utbildningsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.
Regeringens förslag om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare inrättas är välkommet, menar Lärarförbundet i ett pressmeddelande. Professionen behöver goda möjligheter till professionell utveckling och ämnesfördjupning, säger Robert Fahlgren, Lärarförbundets andre vice ordförande.