Skolverket har gjort en intern utredning av hur bemanningsföretaget Proffice har skött hanteringen av lärarlegitimationer, för att få deras redogörelse för situationen och de händelser som beskrivits i media.
"Jag har svårt att förstå att en arbetsledare kan godta en sån sak", säger Anna Ekström om Uppdrag gransknings nya uppgifter om en topplista med lustiga lärarnamn och felstavningar (text+webb-tv).
Utbildningsminister Jan Björklund (FP) kommer att kallas till konstitutionsutskottet (KU) för att svara på frågor om regeringens hantering av frågan om lärarlegitimationer.
Riksdagens konstitutionsutskott kommer att göra en bred granskning av hanteringen av lärarlegitimationerna. Det säger KU:s ordförande Peter Eriksson (MP) till Rapport.
Skolverkets tidigare generaldirektör är kritisk till att hans efterträdare valt att anlita bemanningsföretaget Proffice för en stor del av hanteringen av legitimationerna. "Man kan inte sälja undan ansvar", menar Mats Ekholm.
Skolverket intensifierar nu sitt arbete med lärarlegitimationerna och gör stora ansträngningar för att snabba upp handläggningen, bland annat genom utökad personalgrupp. Det finns ännu inget fastställt datum för när kraven ska börja gälla.
Topplistor med "lustiga" lärarnamn och listor på stavfel i ansökningarna. Nu riktas ny kritik mot bemanningsföretaget Proffice, som har hand om ansökningarna om lärarlegitimation.
Endast ett fåtal av gymnasieskolans danspedagoger kan få lärarlegitimation. Den utbildning som de flesta har gått uppfyller inte kraven. – Nu tvingas vi ta studielån för att sätta oss i skolbänken igen, säger Helena Kindlund, danspedagog på Bolandgymnasiet i Uppsala.
Många lärare hade hoppats att få sin lärarlegitimation före den 1 juli i år och därmed beviset på sin undervisningsbehörighet. Nu skjuts arbetet framåt på oviss tid. Många med oss känner oro inför om reformen verkligen genomförs, skriver Lena Palmén (S), kommunalråd Borås och Inga-Kersti Skarland (S), kommunstyrelsen Ulricehamn, i en debattartikel.
Fyra av fem lärare obehöriga. Så skulle följden bli av nya behörighetsregler för lärare i särskolan om lärarlegitimationen trätt ikraft 2015. Oavsett när reformen genomför krävs en mycket stor utbildningsinsats för att alla lärare i särskolan ska få specialpedagogisk behörighet.