REPLIK. Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges lärare: Att göra legitimationen mer generell är i praktiken att sänka kraven för att passa skolor med resursbrist.
En obehörig lärare är inte alltid vad många verkar tro. Ofta saknas bara vissa ämneskurser, trots lång erfarenhet och bred kompetens. Den nuvarande lärarlegitimationen har inte löst problem med lärarbrist och undervisningskvalitet. Nu behövs ny modell med fokus på lärarens kunskaper, skriver Håkan Wiclander på Idéburna skolors riksförbund och pedagogikprofessorn Ingrid Carlgren.
Systemet med lärarlegitimationer har inte lockat fler till yrket, och fortfarande är många av de som undervisar i skolan obehöriga. Det är ett underbetyg till reformen. Det skriver Mimmie Björnsdotter Grönkvist i en ledare.
Lärarlegitimationerna har inte fått avsedd effekt. För att höja kvaliteten på lärarkåren och öka yrkets status behöver också lärarutbildningen förbättras och rätt personer söka sig dit. Det skriver Simon Johansson i en ledare.
Personer som är dömda för grova brott har ändå fått lärarlegitimation, eftersom Skolverket inte kontrollerar registerutdrag innan de fattar sitt beslut. Nu vill Riksrevisionen se en ändring.
Riksrevisionen har hittat flera brister i systemet med lärarlegitimationer. Bland annat när det kommer till att lärare som kan ses som olämpliga fortfarande kan behålla sin legitimation. Hör Keili Saluveer, revisionsdirektör på Riksrevisionen, om granskningen. (Webbradio)
Trots införandet av lärarlegitimation 2011 är andelen obehöriga lärare som jobbar i skolan fortsatt hög, det visar en granskning som Riksrevisionen gjort. Systemet med lärarlegitimation skulle höja kvaliteten på lärarkåren, öka rättssäkerheten för eleverna och öka läraryrkets attraktivitet, men enligt Riksrevisionen har det inte blivit så.
Lärarlegitimationen infördes för att göra yrket attraktivt. Den skulle också vara effektiv för att stoppa brottslingar från att jobba i skolan. Nu visar en granskning att lärarbristen är lika stor som före reformen – och att olämpliga lärare enkelt kan jobba kvar eller byta till en annan skola.
Riksrevisionen har granskat om legitimationssystemet för lärare och förskollärare, som infördes 2011, fungerar effektivt. Riksrevisionens övergripande slutsats är att legitimationssystemet inte har fått det genomslag som förväntades. (pdf)
Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning.