Ytterligare 25 000 lärare har fått legitimation av Skolverket under våren och sommaren. Det betyder att andelen behöriga lärare ökat något, jämfört med siffror från förra året.
Lärarlegitimationsreformen är nu helt genomförd, sedan 1 juli, men redan nu visar det sig att reformen slår hårt mot lärare på gymnasiets program med inriktning musik.
Skolan ska vara platsen där utbildning står högt i kurs. Om man börjar sväva på det målet hamnar vi helt fel. Det vore att slå undan benen på den lärarutbildning som finns. Det sänder också märkliga signaler till elever och föräldrar, och samhället i stort, skriver Lotta Hördin på ledarplats.
Ser vi på några års sikt så skulle det vara förödande om vi inte hade infört lärarlegitimationer. Då hade elever fortsätta få utbildning av lärare som inte själva är utbildade. Det kan ingen tycka är bra. Inte heller Timbro, skriver Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Problemen med de långa handläggningstiderna för lärarlegitimationen är fortfarande inte lösta. Samtidigt väntar fritidspedagogerna otåligt på ett beslut från regeringen om att införa lärarlegitimation även för dem.
10 000 lärare väntar på sin lärarlegitimation. Många har väntat i över ett år. Sedan årsskiftet har över 50 lärare JO-anmält Skolverket för de långa handläggningstiderna.
Trots flera behöriga sökande tillsattes en förskollärartjänst i Örnsköldsvik med en sökande som saknade såväl lärarlegitimation som fullgjord examen. Nu överklagar en av de behöriga som sökte till tjänsten beslutet, vilket har lett till en laglighetsprövning.
Vår rapport visar att sambandet mellan hög andel behöriga lärare och goda skolresultat är svagt. Legitimering av lärare rätar inte frågetecknen inom Sveriges skolsystem, skriver Johan Ingerö, Timbro, i en replik.
Timbro går nu ut och meddelar att man vill att staten river upp lärarlegitimationsreformen. Jag kan hålla med deras analytiker om ett par saker, men tycker av många skäl att de landar i helt fel slutsatser, skriver Per Kornhall i ett blogginlägg.
Tanken med legitimationer var att förbättra undervisningen, men detta kommer inte att fungera menar tankesmedjan Timbro. På SvD Debatt kritiseras nu reformen med legitimationer för lärare. Läs hela läsardebatten här.