Över 40 procent av personalen i förskolan är varken utbildade förskollärare eller barnskötare. Det visar siffror från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.
4 av 10 förskollärare saknar rätt utbildning, visar nya siffror från Skolverket. Det gör att barns tidiga inlärning är satt på spel – och skapar en ohållbar arbetsmiljö, enligt Sveriges Lärare.
På den lokala avdelningen för Sveriges Lärare i Oskarshamn är det glada miner efter beskedet att kommunen vill satsa på fler lärare i årskurs ett och två. Men det finns också flera utmaningar.
Yrkesprogrammen ska utökas men frågan om hur antalet behöriga yrkeslärare ska kunna bli fler har man få svar på. Den frågan ingår inte i Skolverkets planeringsunderlag, vars syfte är att hjälpa huvudmän att dimensionera sina utbildningar.
Dr. Kimber Wilkerson, a professor of special education and department chair at the University of Wisconsin-Madison, explains why there’s a shortage and what needs to be done to close the gap.
Karakterkravene ble fjernet for å tiltrekke seg flere lærerstudenter, men kun halvparten av plassene er fylt opp. På ett av studiene på UiT står ni av ti plasser tomme.
Grundskolläraren Mia Popovac Budenberg i Sundsvall tror att människor kan bli avskräckta av yrket, eftersom många har bilden av att lärare idag bara går på knäna och får för lite resurser. Det är ett fantastiskt jobb som ger en extremt mycket, men det behövs jättemycket mer resurser, säger grundskolläraren Mia Popovac Budenberg.
Nästan hälften av alla som påbörjar ämneslärarprogrammet på Göteborgs universitet hoppar av. Universitet ska nu kartlägga varför. "Nu pluggar jag till civilingenjör inom IT i stället, och kommer få behörighet som gymnasielärare på köpet", säger den tidigare lärarstudenten Casper Hansen
Läraryrket målas ofta med svarta färger. Stök och stress, dåliga löner och personalbrist. Men det finns en annan sida. Och det finns de som älskar sitt jobb som lärare. "Det är en ära att man får vara med någon en liten bit i livet", säger läraren Johanna Thelander.
Lärarutbildningen har blivit för akademiserad och missar att ge studenterna de praktiska kompetenser som krävs för att bli framgångsrika lärare, enligt specialpedagogen Niclas Fohlin. "Jag tycker att lärarutbildningen i dag saknar de verktyg som behövs för att ha kvalitet på utbildningen och skapa bra lärare", säger han.