Skollagen är inte tillräckligt tydlig med lärarnas befogenheter, enligt Socialdemokraterna i Göteborg. Därför lägger de nu fram förslag på en befogenhetslista för lärare. Ordning och inhämtande av kunskap går hand i hand, säger skolkommunalrådet Viktoria Tryggvadottir Rolka (S).
Axel Darvik (L) ställer sig nu kritisk till Bemanningsenhetens beslut att inte låta Hans Olofsborg undervisa på grund av att han inte jobbat lågaffektivt. "Det tycker jag är fel, det duger inte som skäl för att stänga ute honom från uppdrag i Göteborg stad", säger han.
Bemanningsenheten i Göteborg förser alla grundskolor i staden med vikarier. De förväntas kunna hantera alla situationer som uppstår – gärna på ett lågaffektivt sätt. Detta helt utan utbildning.
Metoden utvecklades för unga med diagnoser men kan användas på alla, i alla åldrar. Det menar Bo Hejlsjov, psykologen som gjort sig känd som förespråkare av den omstridda metoden ”lågaffektivt bemötande”. "Vi behöver gå ifrån den auktoritära stilen," säger han.
Ett bråk om en iPad som inte stängdes av slutade i mordhot och dubbla polisanmälningar. Men trots att utredningen mot lärarvikarien Hans Olofsborg lades ner så kommer han inte få fler vikariat. "De menar att jag inte arbetat enligt den lågaffektiva metoden", säger han.
Att fösa ut ett barn är att lägga ved på brasan. Det är att bekräfta elevens syn på sig själv som hopplös och icke önskvärd. Det är också att gå rakt i fällan och personifiera en kall vuxenvärld som hanterar problematiska situationer genom att tappa fattningen, skriver läraren Maria Wiman.
Du har väl inte missat höstens hetaste debatt? Då talar jag varken om klimatkris eller Muminrädsla utan om den svenska skolan och mer precist den lärare i Lidköping som lyfte bort en stökig elev, skriver Per Kristensson på ledarplats.
Situationen i skolan handlar om att särskilt stöd inte sätts in eftersom det kostar pengar, skriver signaturen "Pedagog i skolan, som vill se rektorer som vågar stå upp mot huvudmännen".
De har jobbat tillsammans här i 30 år och känner sig trygga med varandra och att de är en del av skolans organisation. Situationer som skulle kunna leda till hot och våld tar de snabbt tag i. "Om eleverna börjar bråka agerar vi direkt", säger fritidspedagogen Ulrika Nyström.