Upprätta en krisstab, våga fatta beslut och lyssna på medarbetarna. Det är tre vägar för skolledare att möta lågintensiva kriser, som pandemin. Tipsen kommer från krisexpert Aida Alvinius.
Om det otänkbara händer måste förskolan eller skolan vara förberedd och kunna garantera barn och elevers trygghet. Använd vårt stöd för att arbeta systematiskt med säkerhet- och krisberedskap.
Händelser som knivskärningen på NTI-gymnasiet i Kristianstad berör många unga och kan kännas väldigt nära. Men hur pratar man som vuxen med barn om svåra saker – och ska man prata om det? "Man ska absolut prata med barnen om den här typen av händelser, och prata mycket", säger Anette Birgersson, legitimerad psykoterapeut.
Hur ser det ut med krisberedskap och säkerhet på svenska skolor? Den frågan har åter blivit aktuell efter attacken på Källebergsskolan i Eslöv. Men ingen myndighet vet med säkerhet hur förberedda skolorna faktiskt är. Skolinspektionen skulle dragit igång en egen undersökning i fjol men den pausades på grund av corona.
Eslövs kommun har skickat sin krisgrupp till Källebergsskolan för att stötta elever och personal. "Det som hänt är alldeles förfärligt", säger förvaltningschef Kerstin Mellén Gyllensten.
Coronakrisen ställer ledarskapet på prov – sällan har svenska chefer tvingats till så svåra beslut på så osäkert underlag. Aida Alvinius, expert på krisledarskap vid Försvarshögskolan, ger råd om vägen framåt. ”Chefer måste visa mod”, säger hon.
En tydlig krisplan kan rädda liv. Men lika viktigt är att arbeta långsiktigt, ha koll på hur eleverna mår och skapa goda relationer för att förhindra kriser. Elevhälsans personal är avgörande.
I dag är Suad Djudja rektor på Fässbergsskolan i Mölndal. 2017 var han biträdande rektor på Ängsskolan i Skene, som drabbades hårt av en bussolycka. Här är hans berättelse.
Hur ska en skolledare tänka kring krisberedskap? "Planer borde alltid skrivas med dem som ska göra jobbet. Man ska försöka tänka kring vad som är skyddsvärt och på att involvera alla, personal och elever. Det handlar om att se helheten och förstå att det finns olika intressen, kollektivets och individernas olika behov", säger professor Erna…
Natten till den 2 augusti sköts 12-åriga Adriana till döds i Botkyrka utanför Stockholm. Hon skulle ha börjat sjunde klass. Nu står en plats tom i klassrummet. "Det går inte att förbereda sig för någonting sådant här," säger Maria Nordheden Gard, rektor på Freinetskolan Kastanjen där 12-åringen gick.