Med över ett decenniums erfarenhet som lärare och skolledare blev Vesna Prekopic rektor för en nystartad skola. I nya boken Brottsplats: Skolan berättar hon hur en institution som ska ansvara för att ge våra barn utbildning och trygghet, istället har blivit en av de farligaste – för både elever och lärare.
Brottsförebyggande rådets rapport visar att barn utsätts för hot, våld och sexuella trakasserier i skolan. Men den visar även att utvecklingen kan vändas – av ett gott ledarskap, skriver Ulla Hamilton.
Skolpersonal som misstänker att en elev planerar en skolattack ska kunna få hjälp av experter vid Centrum mot våldsbejakande extremism (CVE), föreslår utredare.
På en utbildningskonferens i Mexiko frågade jag colombianska och mexikanska lärare om hur brottsligheten påverkar skolan, skriver Inger Enkvist på ledarplats.
Vi har länge sett en tydlig trend där våldet kryper ner i åldrarna och där både förövare och offer blir allt yngre. Som politiker går det inte att säga att man vill stoppa gängkriminaliteten samtidigt som man gör stora nedskärningar på skolan, skriver Teysir Subhi, lärare och fd partiledare för Fi.
"Det behövs tyvärr mer repressiva verktyg för att vi ska kunna hejda en helt ohållbar utveckling som är förfärlig idag", säger Carin Götblad som är polismästare vid NOA.
Vad betyder skolvalet för ungdomars sannolikhet att begå våldsbrott? En hel del, enligt en ny rapport från Brottsförebyggande rådet. Utsatta områden behöver politisk hjälp att bryta skolsegregationen, skriver skolledaren Linnea Lindquist.
I Järvaområdet i Stockholm län arbetar polisen förebyggande mot gängkriminalitet med barn redan från femårsåldern. Det går att upptäcka barn i riskzonen redan i förskoleåldern, säger områdespolisen Rissa Seidou som besöker förskolor.
Fler och fler unga rekryteras till de kriminella gängen. En av lösningarna som diskuteras är att börja det förebyggande arbetet redan i förskoleålder. Hör Rissa Seidou, polis och Torbjörn Forkby, professor i socialt arbete. (webb-radio)