Om fler elever ska lära sig mer behöver lärare och rektorer ges rätt förutsättningar. Bättre kompetensutveckling är nödvändigt om svensk skola åter ska bli den mest högpresterande och jämlika i världen. Det skriver Anna Ekström (S) och Matilda Ernkrans (S).
I en den här rapporten belyser Svenskt Näringsliv ett antal kritiska framgångsfaktorer för att få fler behöriga yrkeslärare. Syftet med rapporten är att bidra till konstruktiva samtal och lösningar på en ökad tillgång och kvalitet i svensk yrkesutbildning. (pdf)
1 130 yrkeslärare. Det är så många som behöver slutföra sina studier varje år för att det inte ska råda brist de kommande elva åren, varnar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.
Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.
Fortbildning låter spännande och utvecklande. Här ska vi inspireras och få nya tankar, möjlighet att ladda energi och kanske få bekräftelse på att vi är på rätt väg.
Till våren startar ett helt nytt magisterprogram i litteraturpedagogik vid Högskolan i Borås. Utbildningen ska hjälpa bibliotekarier och lärare att stärka läsningen och litteraturens plats i samhället.
Svenskarna vidareutbildar sig för lite enligt Arbetsförmedlingen som tar stöd i en ny undersökning. Nu ger man ut en guide för livslångt lärande med Google. "Jag tycker så många som möjligt ska införa en kompetenstimme, precis som för friskvård", säger Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen.
Automatiseringen tros komma att påverka bortåt 30 procent av svenska arbetstillfällen. Samtidigt måste vi jobba längre. Utbildningssatsningar krävs för att klara utvecklingen, skriver arbetsförmedlaren Johan Berg och professorn i företagsekonomi Barbara Czarniawska.
Fortlöpande utbildning blir allt viktigare för att säkra svensk konkurrenskraft. För första gången presenterar vi nu gemensamma förslag på hur livslångt lärande kan främjas konkret, skriver företrädare för sju lärosäten, sex arbetsgivarorganisationer och Sveriges Ingenjörer.